Jouw checkout A/B-testen
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Het is mogelijk om twee checkoutpagina's naast elkaar te testen om zo te bepalen welke checkoutpagina het meest converteert.

Voordat je een A/B-test aanmaakt

Voordat je de A/B-test aanmaakt, is het handig om na te denken over welke conditie je precies wil testen. Het is mogelijk om twee compleet verschillende checkoutpagina's te maken om zo te kijken welke checkoutpagina beter converteert. Maar als je preciezer wil testen, kun je beter twee dezelfde checkoutpagina's maken en vervolgens maar één onderdeel verschillend maken. Zo kun je heel precies testen. Verander bijvoorbeeld alleen de USP's of de kleur - zo weet je zeker dat het verschil in conversie door dat onderdeel komt.

Twee checkoutpagina's

Een A/B-test begint natuurlijk met twee checkoutpagina's die je wil testen. Zorg dat je twee checkoutpagina's hebt aangemaakt! Geef deze checkoutpagina's een herkenbare naam, zodat je achteraf gemakkelijk kunt zien wat het verschil is tussen deze checkoutpagina's.

Een A/B-test aanmaken

Navigeer vanuit jouw Plug&Pay dashboard naar Tools > A/B-tests en klik op A/B-test toevoegen.

In het overzicht wat nu komt, kan je jouw test een naam meegeven. Kies hiervoor een duidelijke herkenbare naam, zodat jij achteraf nog precies weet wat jij getest hebt in deze A/B-test.

Vervolgens kan je bij oorspronkelijk en variatie de checkouts selecteren die jij wil gaan testen.

Als je wil dat de test een maximaal aantal keer loopt, kun je dit getal invullen bij Maximaal aantal A/B tests. Als je wil dat de test doorloopt totdat jij de test beëindigt, kun je dit leeg laten. Het is mogelijk om eerst een maximaal aantal tests in te voeren en achteraf de test eerder te beëindigen.

❗️Let op: als je op opslaan klikt, kan je de checkouts niet meer wijzigen of een maximaal aantal test activeren!

Als je alles hebt ingevuld, klik je op Opslaan of Opslaan & Start A/B-test - de test wordt dan direct geactiveerd. Hij begint echter pas wanneer je de A/B-gegenereerde URL deelt met jouw klanten. De URL vind je nadat je op Opslaan hebt geklikt:

Deze kun je kopiëren door op het icoontje te klikken. Via deze URL wordt de ene helft naar de oorspronkelijke checkout gestuurd, de andere helft naar de variatie.

De resultaten van de test

Nadat de A/B-test gestart is, kun je de resultaten ervan bekijken. Je kunt precies zien hoeveel views, bestellingen, waarde per view en conversiepercentage per checkout is behaald.

Als je geen maximaal aantal tests hebt ingevuld, kun je hier ook de test beëindigen.

Dan is het nu tijd om de resultaten uit de test te analyseren!

Was dit een antwoord op uw vraag?