Werk je met Autorespond en wil je graag dat mensen die op je maillijst terecht komen, automatisch een account in je Huddle krijgen? Dan is dit koppeling waar je naar op zoek bent!

Wat doet deze koppeling?

Met deze koppeling zorg je ervoor dat zodra er iemand op je maillijst wordt ingeschreven in Autorespond, diegene automatisch een account krijgt op je Huddle. Ook wordt meteen het juiste level aan diegene zijn account gekoppeld.

Heeft diegene nog geen account op je Huddle, ontvangt hij netjes zijn inlog gegevens per mail. Is het iemand die al een account heeft, krijgt diegene het level dat bij deze lijst hoort aan zijn account toegevoegd.

De koppeling is ideaal wanneer je leden via een opt-in formulier, of aankoop vanuit de Autorespond Shop toegang wil geven tot gratis delen in je community. Denk bijvoorbeeld aan een eBook, training, toegang tot je community, etc.

Hoe koppel je Autorespond en Huddle aan elkaar?

Stap 1: Level in Huddle

Om ervoor te zorgen dat de mensen die op je maillijst terecht komen, het juiste level in Huddle krijgen, ga je deze (mocht je hier nog geen level voor hebben) een level aanmaken. Dit doe je hier:

Beheer > Membership > Levels

Stap 2: Product in Huddle

Naast een level, heb je natuurlijk ook een product nodig zodat Huddle 'herkent' wat diegene hoort te ontvangen bij zijn account in Huddle.

Kies dus een van je producten of maak hier een nieuw product voor aan. Dit doe je hier:

Beheer > Membership > Producten

Vervolgens vul je bij SKU een willekeurig getal in en selecteer je in de lijst eronder het level dat mensen horen te ontvangen wanneer de koppeling gebruikt wordt.

Stap 3: Autorespond lijstmanager aanmaken

Log nu in bij Autorespond en hier ga je (mocht je deze nog niet gemaakt hebben) een lijstmanager aanmaken.

Klik hiervoor in het snelmenu op 'Lijstmanagers' en vervolgens in het nieuwe scherm op de groene knop 'nieuwe lijstmanager'. Hier geef je je lijst een naam en doe je gewenste instellingen.

Zorg er bij het kiezen van een formulier voor dat je er een kiest met minimaal het voornaam en e-mail veld.

Stap 4: Autorespond Workflow aanmaken

Je gaat nu een Workflow aanmaken. Ga hiervoor in het menu naar 'Workflows' en klik op 'Nieuwe workflow'.

Hier doorloop je de volgende stappen:

1. Links staat 'Lijstmanager gestart', sleep deze rechts naar het werkveld.

2. Klik op het pennetje naast het veld en selecteer de lijs die je zojuist gemaakt hebt.

3. Sleep links ook 'Webhook' naar het werkveld rechts.

4. Klik op het pennetje om de instellingen en vul bij 'URL van de webhook' onderstaande link in:

http://huddledomein/membership/create/api_key/sku?email={relation.email}&firstname={relation.firstName}&provider=autorespond&lastname={relation.lastName}


Belangrijk: vervang de dik gedrukte woorden met je eigen gegevens!

  • Huddledomein: Vervang dit gedeelte door de volledige domeinnaam van je Huddle
  • Api_key: Vervang voor jouw Huddle API. Deze kun je in Huddle vinden bij Apps > Membership Instellingen
  • SKU: Vervang deze voor de SKU die je zojuist bij het bijbehorende product in Huddle hebt ingevuld


De link komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien:

https://leden.imu.nl/membership/create/ABCD-1234-EFGH/00000?email={relation.email}&firstname={relation.firstName}&provider=autorespond&lastname={relation.lastName}

5. Koppel je gemaakte Lijstmanager en Webhook door een pijl te trekken.

6. Klik op bewaren en activeren en... DONE!

Gefeliciteerd, je hebt de koppeling gemaakt!

Tip: Test altijd even of je alles goed ingesteld hebt staan door een nieuw lid toe te voegen aan je lijst en kijk of hij de inlog gegevens en het juiste level in je Huddle ontvangt. Mocht je gebruik maken van een dubbel opt-in, hoort de persoon die zich heeft ingeschreven natuurlijk eerst even de opt-in te bevestigen :-)

Heeft u het antwoord gevonden?