Alle collecties
Plug&Pay
Plug&Pay: Abonnementen
Een abonnement verkopen met Plug&Pay
Een abonnement verkopen met Plug&Pay

Abonnementen verkopen en automatisch incasseren

Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wil je abonnementen verkopen en automatisch incasseren met Plug&Pay? Hier lees je hoe dat precies werkt!

Abonnementen verkopen met Plug&Pay

Met Plug&Pay kunnen mensen op de checkout een abonnement kopen. Bekijk bijvoorbeeld onze eigen checkout:

Mensen kunnen hier kiezen tussen een maandabonnement en een jaarabonnement. Klanten rekenen in de checkout de eerste betaling af. Na een maand (of na een jaar bij een jaarabonnement) wordt vanuit Plug&Pay het abonnement verlengd en wordt het bedrag opnieuw automatisch geïncasseerd.

Wij gebruiken zelf alleen de opties maand en jaar, maar binnen Plug&Pay heb je de mogelijkheid om een maand-, kwartaal- en jaarabonnement aan te bieden.

Met welke betaalmethoden kunnen mensen afrekenen?

De betaalmethoden waarbij een automatische incasso mogelijk is, zijn de betaalmethoden die gebruikt kunnen worden bij een checkout voor een abonnement. Een voorbeeld daarvan is creditcard.

Als je SEPA-incasso activeert binnen Mollie, kunnen mensen ook met iDEAL en Bancontact betalen in de checkout. Het rekeningnummer (IBAN) waarmee mensen betalen via iDEAL of Bancontact wordt opgeslagen bij het abonnement. Bij de verlenging van het abonnement, wordt het bedrag van deze rekening afgeschreven door middel van SEPA-incasso. Zonder dat je SEPA-incasso geactiveerd hebt, kunnen mensen in een checkout met een abonnement dus niet betalen met iDEAL of Bancontact.

Een product aanmaken voor het abonnement

Als je één van bovenstaande betaalmethoden actief hebt, kun je een product aanmaken voor jouw abonnement. Je kunt in Plug&Pay een nieuw product aanmaken via Producten in het menu. Klik hier als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van een product.

Als je een nieuw product aanmaakt, kun je gaan naar Prijzen en dan de 'Factureringscyclus' omzetten naar Abonnement.

Als je dat gedaan hebt, kun je de prijzen per periode instellen. In onderstaand screenshot is het bedrag per maand 49,-, het bedrag per kwartaal 137,- en het bedrag per jaar 497,-.

Alleen de opties waarbij je iets invult, worden getoond op de checkout. Als je dus geen kwartaalabonnement wil aanbieden, kun je dat vakje leeglaten.

Daarnaast kun je ook aanvinken welke optie Uitgelicht is. In onderstaand screenshot is dat de jaaroptie. Deze wordt op de checkout standaard aangevinkt als iemand op de checkout komt.

De instellingen op bovenstaand screenshot, zien er op de checkout zo uit:

De klanten kunnen dus zelf kiezen of ze de betaling per maand, kwartaal of per jaar willen!

Gekochte abonnementen bekijken via de beheeromgeving

In de beheeromgeving kun je naar Sales > Abonnementen gaan om alle abonnementen te bekijken. Zodra iemand een abonnement afrekent via jouw checkout, komt dit abonnement hier dus bij te staan.

Aan de rechterkant zie je een filter, hier zou je bijvoorbeeld kunnen filteren op alleen de actieve abonnementen zodat je precies ziet wie er momentel een actief abonnement bij jou heeft.

Je hebt ook een button met export. Je kunt dus al je abonnementen ook exporteren naar een .csv of .xlsx file.

Als je op een abonnement klikt, zie je daar alle informatie van het abonnement. Zo zie je welke klantgegevens er bekend zijn. Indien nodig kun je hier ook de klantgegevens aanpassen. Daarnaast heb je hier ook de optie om een abonnement stop te zetten door deze op Geannuleerd te zetten.

Bij status (Actief) zie je wat de volgende incassodatum is. Op die dag wordt dus het volgende termijn van deze klant geïncasseerd! Het incasseren van het volgende termijn gaat helemaal automatisch en hoef jij niks voor te doen!

Veelgestelde vragen

  • Kan ik ook een jaarabonnement maandelijks laten betalen?
    Dit is helaas niet mogelijk. Een jaarabonnement zal echt per jaar betaald moeten worden. Dit idee staat wel op onze wishlist!

  • Kan ik een abonnement per halfjaar aanbieden?
    Momenteel zijn er drie opties om abonnementen aan te bieden; maand, kwartaal en jaar. Het instellen van flexibelere abonnementstermijnen staat ook op de wishlist.

  • Wat gebeurt er met de huidige abonnementen wanneer ik de prijs aanpas?

    Daarover kan je meer lezen in deze handleiding :)

Was dit een antwoord op uw vraag?