De checkouts is waar het allemaal om draait in Plug&Pay 🤩. In deze handleiding leer je hoe je een checkout aanmaakt voor jouw product!

  1. Checkout aanmaken

  2. Algemene instellingen

  3. Geavanceerde instellingen

  4. Statistieken

  5. One-click Upsell

  6. Layout

  7. Opvolgen klanten

  8. Verschillende talen

Heb je al een product aangemaakt?

Voordat je een checkout kunt aanmaken voor jouw product, zul je eerst het product zelf aan moeten maken. Heb je dat nog niet gedaan? Je vindt hier onze handleiding om een product aan te maken in Plug&Pay.

Een checkout aanmaken

Om een checkout aan te maken, ga je in Plug&Pay naar Checkouts en dan Checkout aanmaken:

Je vult de naam in en selecteert het product waarvoor deze checkout is. Vervolgens kom je bij de algemene instellingen!

Je ziet gelijk verschillende tabjes met meer instellingen: algemeen, geavanceerd, statistieken, one-click upsells en layout.

Ik raad je aan om te starten met de instellingen bij algemeen en layout. Dat zijn de belangrijkste onderdelen, als je deze instellingen hebt ingevuld, heb je een live checkout staan!

Naar de overige instellingen kun je dan later nog kijken.

Hieronder leggen we per onderdeel uit wat alle instellingen zijn. Voel je dus vrij om eerst alleen het kopje 'Algemeen' en 'Layout' te checken 😄.

Algemeen

Bij Algemeen kun je de naam van de checkout aanpassen en de URL veranderen. Hier geef je ook aan voor welk product deze checkout geldt.

Je ziet hier ook het veld voor Bedankpagina. Als je dit veld leeg laat, wordt de standaard bedankpagina van Plug&Pay gebruikt voor jouw checkout. Als je je eigen pagina wil gebruiken, dan kan dat. Dan vul je de URL van jouw eigen pagina in in het vakje voor de bedankpagina. Deze URL wordt dan na betaling getoond aan jouw klant!

Bij de algemene opties zie je ook Activeren staan. Pas als je dit schuifje omzet, is jouw checkout actief en kan de checkout gezien worden door klanten.

Geavanceerd

Bij de geavanceerde instellingen van je checkout, zie je nog veel meer opties. We gaan ze even langs!

Bij Velden kun je aangeven welke velden je wil tonen op de checkout. Ook kun je aangeven of deze velden verplicht moeten zijn voor jouw klant om in te vullen.

Bij Betaalopties kun je als eerste de Knoptekst aanpassen. Standaard staat er 'Afrekenen' op de knop om af te rekenen, maar die tekst kun je dus aanpassen!

Onder de betaalopties die je vervolgens een paar opties om onderdelen te verbergen, zoals het veld voor de kortingscode, het veld voor het btw-id of de optie om op factuur te kunnen betalen.

Daarnaast zie je Rekeningnummer als betaalmethode toestaan. Als je deze aanzet, wordt de betaalmethode Machtiging getoond op jouw checkout. Een klant kan dan naam en IBAN invullen om te betalen. Hiervoor zul je wel SEPA-incasso geactiveerd moeten hebben!

Daaronder zie je Toegestane landen. Standaard zijn alle landen geactiveerd. Als je alleen aan specifieke landen wil verkopen, kun je dat hier invullen. Hiervoor zul je 2-letterige ISO-landcodes moeten invullen, gescheiden met een komma. Als je alleen aan Nederland en België wil verkopen, vul je hier dus NL,BE in.

Bij SEO kun je een andere paginatitel invullen voor je checkout en aangeven dat je de checkout niet wil laten indexeren.

Als je een automatische koppeling wil maken met een ander systeem (Huddle, bijvoorbeeld), kun je daarvoor een Webhook invullen die afgevuurd wordt na een bestelling.

Als je custom code op de checkout wil zetten, kun je dit doen onder Javascript widget.

Onder Social media kun je aanpassen welke tekst en afbeeldingen er getoond worden als je de checkout deelt op social media (bijvoorbeeld Facebook).

Statistieken

Onder statistieken zie je de statistieken van deze checkout! De statistieken die je hier ziet, zijn de statistieken van het conversiepercentage van de checkout.

One-click upsells

Onder het kopje One-click upsells kun je de upsellflow van deze checkout bepalen. We hebben een volledige handleiding over het maken van een upsellflow in Plug&Pay.

Layout

Onder Layout bepaal je het uiterlijk van jouw checkout! We hebben verschillende layouts voor jou klaarstaan. Dat zijn allemaal geoptimaliseerde templates, zodat je zeker weet dat jouw checkout goed converteert!

Nadat je het template gekozen hebt, kun je de kleuren van jouw checkout uitkiezen.

Onder Personaliseren kun je de checkout nog verder aanpassen. De titel en beschrijving wordt hier automatisch ingevuld (deze worden overgenomen van het product). Als je een andere titel en/of beschrijving wil, kun je deze hier aanpassen!

Je kunt daarnaast als je wil ook USP's toevoegen aan jouw checkout, een video en testimonials. Je kunt ook de tekst van de garantie aanpassen.

Daarnaast kun je ook een kassakoopje toevoegen: hier selecteer je een ander product dat als kassakoopje wordt getoond op jouw checkout.

Ook kun je een countdown toevoegen op de checkout, dat is een afteller. Mensen zien zo dat het aanbod op een bepaalde dag/tijd afloopt!

Deze aanpassingen maak je door op dit onderdeel te klikken. Er komt dan een pop-up, waarin je deze aanpassingen kunt doorvoeren!

Weergeven

Heb je alle instellingen naar wens staan?

Klik dan op het menu op Weergeven om jouw checkout te bekijken!

Opvolgen van klanten

Jouw klanten kunnen halverwege het betaalproces afhaken. Dit kan aan een hoop factoren liggen. Denk aan een foutmelding op de betaalpagina of wellicht willen je klanten hier gewoon nog een nachtje over slapen.

Met Plug&Pay hoef jij je geen zorgen te maken dat jij hier wel wakker van ligt!

Wanneer jouw klanten afhaken bij een aankoop en de checkout verlaten, is er met Plug&Pay nog steeds een mogelijkheid om hen op te volgen. Alle afgebroken bestellingen worden in Plug&Pay verzameld onder het tabje ‘Afgebroken’.

Deze klanten krijgen automatisch een mail met een betaallink waarin zij nog worden herinnerd aan de bestelling en worden gevraagd hun bestelling af te ronden.

Dit onderdeel van de software kan je op dit moment ook niet zelf verder customizen.

Wil je weten welke e-mail templates je wel kan aanpassen? Kijk dan naar onze handleiding E-mail templates aanpassen

Wil je meer over weten over de afgebroken bestellingen? Lees dan onze blog over het opvolgen van afgebroken bestellingen

Verschillende talen op de checkout

Standaard staat je checkout in het Nederlands. Het is mogelijk om je checkout in het Engels te zetten. Om dit te doen zul je de taal instellingen van al je checkouts in het engels moeten zetten. Het is dus niet mogelijk om enkel één checkout in een andere taal te zetten. Verder betekent dit ook dat je bedankpagina ook in het engels komt te staan. Deze optie kan je vinden bij Instellingen > Gegevens > Taal.

Heb je het antwoord gevonden?