Plug&Pay incasseert bestellingen in abonnementen of termijnbetalingen automatisch. Maar, het kan natuurlijk voorkomen dat een bestelling niet goed betaald wordt. Dat iemand bijvoorbeeld niet genoeg geld op z'n rekening heeft, en daarom de betaling mislukt. Of dat iemand de bestelling storneert. Wat je dan kunt doen lees je hier!

Waar vind je de mislukte incasso's?

Als je naar het overzicht van je bestellingen gaat, zie je bovenin ook Mislukte incasso's staan. In dit scherm heb je een overzicht van al jouw mislukte incasso's.

Bij de Status kun je terugvinden of het een onbetaalde bestelling is, of een gestorneerde bestelling.

Onbetaald betekent dat de incasso is mislukt. Dit kan bijvoorbeeld als de creditcard verlopen is, of als iemand niet genoeg geld op zijn rekening heeft staan voor de incasso.

Gestorneerd betekent dat de klant zelf in zijn bankomgeving jouw incasso heeft gestorneerd.

Wat doet Plug&Pay bij een mislukte incasso?

Bij een mislukte incasso, wordt er vanuit Plug&Pay geprobeerd om nogmaals te incasseren. Daarnaast wordt er een herinneringsmail gestuurd.

Bij Instellingen > E-mail templates kun je de tekst van deze mails aanpassen (het template heet 'Mislukte incasso'). De herinneringsmails hebben altijd een betaallink erin, waardoor klanten direct via de mail op de link kunnen klikken om af te rekenen.

Wat kun jij doen bij een mislukte incasso?

Als je op een onbetaalde bestelling klikt, zie je twee knoppen: Incasseren en Herinnering.

Als je op Incasseren klikt, wordt er nog een keer een incasso naar de bank gestuurd. Er wordt dus nogmaals geprobeerd op het bedrag af te schrijven.

Let op: Je kunt alleen onbetaalde bestellingen opnieuw incasseren, gestorneerde bestellingen niet. Dit komt omdat de klant dan al handmatig deze betaling geblokkeerd heeft via de bank.

Als je op Herinnering klikt, wordt er handmatig nogmaals de herinneringsmail gestuurd.

Je vindt daarnaast bij de onbetaalde en gestorneerde bestellingen ook een Betaallink:

Deze link kun je ook nog handmatig met de klant delen. Als de klant via deze betaallink betaalt, komt de bestelling automatisch op 'betaald' te staan.

Check de geschiedenis van de bestelling

Onder de bestelling zie je het kopje Geschiedenis staan. Hier kun je precies zien op welke dag de incasso is aangemaakt en welke mails er verstuurd zijn. Bekijk deze geschiedenis altijd even - het kan bijvoorbeeld ook dat hier een melding vanuit Mollie komt te staan met de reden waarom de incasso is mislukt!

Bekijk de bestelling in Mollie

Onder de betaalstatus, zie je ook de status van de bestelling in Mollie. Hier kun je op klikken en dan wordt de transactie geopend in Mollie. Hier kun je eventueel meer informatie vinden over de mislukte incasso.

Het abonnement stopzetten?

Het abonnement wordt in Plug&Pay niet automatisch stopgezet na (een aantal) onbetaalde facturen. Mochten de bestellingen echt niet betaald worden en kun je geen contact krijgen met jouw klant, zou je zelf het abonnement van deze klant stop kunnen zetten.

Heeft u het antwoord gevonden?