Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesPlug&PayPlug&Pay: Bestellingen
Wat moet ik doen als een bestelling niet betaald wordt (mislukte incasso)?
Wat moet ik doen als een bestelling niet betaald wordt (mislukte incasso)?

Wat kun je doen met onbetaalde orders

Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan 2 maanden geleden bijgewerkt

Plug&Pay incasseert bestellingen in abonnementen of termijnbetalingen automatisch. Maar, het kan natuurlijk voorkomen dat een bestelling niet goed betaald wordt. Dat iemand bijvoorbeeld niet genoeg geld op z'n rekening heeft, en daarom de betaling mislukt. Of dat iemand de bestelling storneert. Wat je dan kunt doen lees je hier!

Waar vind je de mislukte incasso's?

Als je naar het overzicht van je bestellingen gaat, zie je bovenin ook Mislukte incasso's staan. In dit scherm heb je een overzicht van al jouw mislukte incasso's.

Bij de Status zie je dat de bestelling onbetaald is. Dit kan betekenen dat jouw klant de incasso gestorneerd heeft in zijn online bankomgeving of dat de betaling is mislukt, omdat iemand niet genoeg geld op zijn/haar rekening had staan voor de incasso.

Wat doet Plug&Pay bij een mislukte incasso?

Bij een mislukte incasso, wordt er vanuit Plug&Pay geprobeerd om nogmaals te incasseren. Daarnaast wordt er een herinneringsmail gestuurd.

Bij Instellingen > E-mails > E-mail templates kun je de tekst van deze mails aanpassen (het template heet 'Mislukte incasso'). De herinneringsmails hebben altijd een betaallink erin, waardoor klanten direct via de mail op de link kunnen klikken om af te rekenen.

Wat kun jij doen bij een mislukte incasso?

Als je op een onbetaalde bestelling klikt, zie je twee knoppen: Incasseren en Herinnering.

Als je op Incasseren klikt, wordt er nog een keer een incasso naar de bank gestuurd. Er wordt dus nogmaals geprobeerd op het bedrag af te schrijven. Dit is mogelijk wanneer er nog geen incasso uitgevoerd is.

Let op: Je kunt alleen onbetaalde bestellingen opnieuw incasseren, gestorneerde bestellingen niet. Dit komt omdat de klant dan al handmatig deze betaling geblokkeerd heeft via de bank.

Als je op Herinnering klikt, wordt er handmatig nogmaals de herinneringsmail gestuurd.

Je vindt daarnaast bij de onbetaalde en gestorneerde bestellingen ook een Betaallink:


Deze link kun je ook nog handmatig met de klant delen. Als de klant via deze betaallink betaalt, komt de bestelling automatisch op 'betaald' te staan.

Check de activiteit (geschiedenis) van de bestelling

Onder de bestelling zie je het kopje Activiteit staan. Hier kun je precies zien op welke dag de incasso is aangemaakt en welke mails er verstuurd zijn. Bekijk deze geschiedenis altijd even - het kan bijvoorbeeld ook dat hier een melding vanuit Mollie of Stripe komt te staan met de reden waarom de incasso is mislukt!

Bekijk de bestelling in Mollie of Stripe

Onder de betaalstatus, zie je ook de status van de bestelling in Mollie of Stripe. Hier kun je op klikken en dan wordt de transactie geopend in Mollie of Stripe. Hier kun je eventueel meer informatie vinden over de mislukte incasso.

Het abonnement stopzetten?

Het abonnement wordt in Plug&Pay niet automatisch stopgezet na (een aantal) onbetaalde facturen. Mochten de bestellingen echt niet betaald worden en kun je geen contact krijgen met jouw klant, zou je zelf het abonnement van deze klant stop kunnen zetten.

Opvolgen van je klanten

Blijft een betaling nog steeds uit, dan kun je de klant op 2 manieren opvolgen.

1) Handmatig opvolgen: Hierbij dien je zelf de klant te benaderen. Er worden verder dus geen incassokosten in rekening gebracht wanneer een klant niet betaalt. Het belangrijkste bij niet-betalende klanten is natuurlijk altijd om goed in gesprek te blijven. Waarom kan een klant niet betalen? Zit hij of zij krap bij geld? Kan je misschien een betalingsregeling treffen?

2) Automatisch opvolgen (Ultimate functie): Plug&Pay heeft een debiteurensysteem. Met het debiteurensysteem in Plug&Pay kun je automatisch jouw onbetaalde facturen opvolgen. Zo kun je herinneringen en aanmaningen versturen en ook automatisch incassokosten toevoegen aan de factuur. Meer informatie over het debiteurensysteem kun je hier lezen: Debiteurensysteem: automatisch onbetaalde facturen opvolgen

💡Een tip om mislukte incasso's te voorkomen: Probeer het betaalproces altijd zo goed mogelijk te communiceren met je klanten indien je werkt met automatische incasso. Wij sturen bijvoorbeeld voorafgaand aan de eerste incasso meerdere malen een mail om onze klanten te informeren over dat er een incasso aan zit te komen. Zo voorkom je ongewenste verrassingen!

Was dit een antwoord op uw vraag?