Op deze pagina leer je hoe je een abonnement van een bestaande klant aanpast.
Wanneer pas ik een abonnement aan?
Een abonnement aanpassen kan op verschillende momenten voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan:
Een klant wil graag gegevens wijzigen
Een klant wil graag veranderen van een maand- naar een jaarabonnement
Je wil een prijs van een specifiek abonnement aanpassen voor de klant
Voor zowel jouw eigen administratie als die van jouw klanten is het belangrijk om een goed overzicht te hebben en deze wijzigingen in de gegevens goed te hebben staan.
Hoe pas ik een abonnement aan?
Om een abonnement aan te passen ga je via de admin op Plug&Pay naar Sales > Abonnementen.
Hier vind je dan een lijst met alle lopende abonnementen voor jouw bedrijf.
Met de filterfunctie rechts in het dashboard bij je abonnementen, navigeer je door deze lijst met lopende abonnementen. Zo kan je de betreffende klant opzoeken. Hier kan je abonnementen opzoeken aan de hand van een naam, abonnementnummer of e-mailadres.
Je kunt ook een export aanvragen in .xlsx. of .csv.
Om inzicht te krijgen in de gegevens van het abonnement dat je hebt opgezocht klik je op het abonnementnummer. Hier vind je alle gegevens over de klanten waarvan je het abonnement wil aanpassen.
Hier kan je de algemene klantgegevens aanpassen, incassodatum wijzigen, betaalgegevens wijzigen, de inhoud van het huidige abonnement aanpassen en de bestelling en waar het abonnement aan is gekoppeld inzien.
Klantgegevens aanpassen
De gegevens van jouw klanten pas je aan onder het vakje Klantgegevens. Heel handig als je bijvoorbeeld een adreswijziging moet doorvoeren.
Betaalmethode wijzigen
Als je het rekeningnummer van de klant wil wijzigen, kan dat onder het kopje Betaalmethode.
Inhoud abonnement aanpassen
Bij Abonnement pas je het type abonnement aan. Denk hierbij aan een overstap van een maandabonnement naar een jaarabonnement of een ander soort abonnement. Je kan hier zelfs de prijs wijzigen.
Een actiekorting is verwerkt in de prijsinstellingen van het abonnement en een promokorting is middels een kortingscode.
Indien je handmatig de prijs wijzigt en een korting toevoegt maakt het in principe niet uit welke je gebruikt - er is geen verschil op de factuur. De korting wordt van de prijs afgehaald :-)
Incassodatum wijzigen, abonnement deactiveren of direct stopzetten
Bij Status (zie ook onderstaand screenshot), geef je aan wat de status is van het abonnement. Hier kan je het abonnement bijvoorbeeld wijzigen, deactiveren of stopzetten.
Bij status 'Actief' zie je wat de volgende incassodatum is. Op die dag wordt dus het volgende termijn van deze klant geïncasseerd! Het incasseren van het volgende termijn gaat helemaal automatisch en hoef jij niks voor te doen! Wil je de incassodatum van een abonnement wijzigen? Dan kan je via Status > Actief de volgende incassodatum wijzigen:
Wil je het abonnement vanaf een bepaalde datum stopzetten? Dan kan je bij Status > Geannuleerd de einddatum invullen en de reden voor opzegging invoeren.
Als er geen incasso's meer uitgevoerd moeten worden, dan kan je dit instellen. Wil je bijvoorbeeld over 3 maanden het abonnement stopzetten, maar moet er nog wel twee keer geïncasseerd worden? Dan kan je dit uitlaten.
Wil je een abonnement per direct laten eindigen? Dit kan via Status > Geëindigd. Je kunt dan gelijk een reden voor opzegging invullen.
Bestellingen bij een abonnement inzien
Bij 'Bestellingen' vind je alle bestellingen en informatie over en de bijbehorende facturen. Klik op het PDF-icoontje rechts om te navigeren naar de factuur of op het nummer om te navigeren naar de betreffende bestelling.
Bij 'Activiteit' kan je notities toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat je de incassodatum hebt gewijzigd, omdat de klant even niet kon betalen.
Zo heb jij al je administratie altijd in eigen handen en zijn je klantgegevens altijd up-to date!