Alle collecties
PLUG&PAY: Koppelingen en plugins
Statistieken & Analytics
PLUG&PAY: Verkopen meten met behulp van Google Tag Manager en Analytics
PLUG&PAY: Verkopen meten met behulp van Google Tag Manager en Analytics
Leer hoe je e-commerce data vanuit Plug&Pay kan doorzetten naar Google Analytics met behulp van Google Tag Manager en Phoenix bedankpagina.
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Maak jij inmiddels verkopen via Plug&Pay? Nice! πŸ™Œ

In deze handleiding lees je hoe je sales vanuit je Plug&Pay ook meetbaar krijgt binnen Google Analytics.

Dit gaat ik stap voor stap aan je uitleggen. πŸ€“

❗️Let op dit werkt alleen als je werkt met een Plug&Pay of Phoenix bedankpagina❗️

In deze handleiding werken we met een eigen bedankpagina in Phoenix, waarvan we de data met behulp van Tag Manager doorzetten naar Google Universal Analytics. In de instellingen van de checkoutpagina kan je een eigen bedankpagina instellen. Als je niet weet hoe dat precies werkt, lees dan deze handleiding.


Let op je moet Google Universal Analytics al hebben ingericht.


Stap 1: Maak een account aan voor Google Tag Manager

Ga naar tagmanager.google.com en maak een account of gebruik een bestaand account.

Klik op de knop en maak je account

Nu moet je je gegevens invullen.

Als dit je eerste keer is met Tag Mananger gooien ze meteen een pop-up in je gezicht.

❗ NIET WEGKLIKKEN ❗ De informatie in deze hebben we zo nodig.

Stap 2: Installeer de Google Tag Manager code op je website

Op een nieuw tabblad en open je Phoenix back end

Ga naar Settings. Hier zie je aan de rechterkant Site-Wide Custom Scripts

Voordat je ze er in kan plakken moet je even het slotje er af halen.

Plak nu de bovenste code in het veld voor de <head> en de onderste in het veld voor de <body>

Klik op save settings.

Stap 3: Maak een nieuwe tag en trigger aan binnen Google Tag Manager

Ga terug naar je tabblad met tagmanager en klik op OK.

Je zit nu in het start veld van Tag Manager

Tag instellen:

Klik op Tags en Nieuw

Voor de gebruikers die Google Universal Analytics gebruiken:

Gebruik de Trigger Google Analytic - Universal Analytics.

Stel als Trackingtype in: Transactie

Kies bij Google Analytics instellingen: nieuwe variabele.

Vul bij Tracking ID je Google analytics code in.

Maak nu een Trigger aan. (wanneer willen we dat deze Tag gemeten wordt)

Kies als Type Trigger: Paginaweergave - DOM klaar (of DOM Ready)

Sommige pagina weergaven

Bij deze trigger activator kies je voor

Page URL β†’ Bevat β†’

Klik op opslaan.

Nu zou je een Tag configuratie en Trigger moeten hebben.

Klik op Opslaan

Whoop whoop we hebben een tag! πŸ™Œ

En een trigger πŸ˜„

Ga nu naar overzicht en druk op publiceren

Geef een versie naam op en een omschrijving wat je hebt aangepast.

Druk hierna op publiceren.

Stap 4: Stel je bedankpagina in binnen Plug&Pay:

Stel in Plug&Pay je eigen bedankpagina in. In ons voorbeeld is dat dus onze Phoenix bedankpagina.

Stap 5: Zorg dat de orderwaarde vanuit Plug&Pay meegestuurd wordt naar de bedankpagina

Ga in het Plug&Pay dashboard naar Instellingen > Analytics.

Zorg dat hier de optie 'orderwaarde meesturen naar bedankpagina' aan staat:

Stap 6: Activeer E-commerce tracking in je Google Analytics account

Ga naar je Google analytics account en activeer E-commerce tracking.

Ga naar de property instellingen en kies je branche categorie.

Ik heb gekozen voor wetenschap omdat we daarmee bezig zijn πŸ˜‰

Je zou nu bij Conversies β†’ E-commerce β†’ overzicht je ecommerce moeten zien.

Stap 7: Testen maar!!

Doe nu een proef bestelling in Plug&Pay.

Je zou wat moeten zien gebeuren in Analytics.

Even geduld, het moet nog naar tag manager en dan naar Analytics. Daar kan een kwartier overheen gaan.

Als je nu sales ziet in je Google Analytics, dan is alles goed gegaan πŸ˜ƒ

Was dit een antwoord op uw vraag?