Ga je aan de slag met het schrijven van blogs? In deze handleiding vind je alle informatie om over het gebruik van de Phoenix Blog builder.

Inhoud

1. De blog builder openen

2. Het blog dashboard uitgelegd

3. Een blog schrijven

4. SEO instellingen

5. Social sharing instellingen

1. De blog builder openen

De blog builder is toegankelijk met een;
- Phoenix Premium abonnement (max. 20 blogs)
- Phoenix Ultimate abonnement (onbeperkt)

Je vindt de Phoenix blog builder in het dashboard onder content > Blogs

2. Het blog builder dashboard

In de blog builder zijn 3 tabbladen aanwezig

  • Overview
    Hier vind je een overzicht van al je blog of kun je jouw eerste blog schrijven 🤩

    De blog zijn verveeld in Published (live), Planned (ingepland), Draft (concept), Archived (prullenbak). Je kunt hier de blogs sorteren op categorie, auteur of zoeken binnen de artikelen.

  • Categories
    Hier staan een overzicht van de (sub) categorieën en kun je nieuwe categorieën aanmaken die je bij jouw blog kunt selecteren.

  • Settings
    Hier kun je de algemene instellingen van jouw blogs aanpassen;
    Denk aan de url opbouw, de default categorie/afbeelding en AMP settings

3. Een nieuwe blog aanmaken

Ga via Dashboard > Content > Blogs naar je blogoverzicht en klik dan op Create New Blog:

Nu opent de blogeditor. Hier kan je de titel van de blogpost bepalen. De slug (welke URLmoet de blogpost krijgen?), kan je de blogpost content schrijven en eventuele revisies inzien.

Rechts van de editor kan je ook de blogsettings bewerken. Hier kan je de auteur instellen, blogcategorie bepalen, reacties toestaan, aangeven of deze blog bovenaan de blogcategorie moet komen te staan en aangeven of Google er een AMP pagina van moet maken (zie ook deze handleiding voor meer info over AMP-pagina's)

Verder kun je met de buttons bovenaan bepalen of je het blogs wilt opslaan als;

  • Draft (concept artikel -> nog niet live zichtbaar)

  • Publish (gepubliceerd en live zichtbaar )

  • Schedule (ingepland om op een toekomstig moment gepubliceerd te worden)

Onder de blogsettings kan je ook de Blog post image uploaden (deze word bovenaan het artikel getoond) en het blogtemplate voor dit blog bepalen:

Let op. Je default blog post template staat ingesteld op het template wat jij hebt ingesteld in je Template-pagina.

4. SEO instellingen voor je blogartikel aanpassen

Als je een blog hebt geopend in de blogeditor dan kan je onderaan je SEO settings invullen:

Deze zaken dien je in te vullen:

  • SEO Title
    De belangrijkste plek voor een zoekwoord om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina heeft een unieke titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond.

  • SEO Description
    De meta description is de omschrijving van de pagina die je aan Google aanlevert. Plaats ook hier weer je gewenste zoekwoord. Ook hier is het aan te raden om een pakkende tekst te schrijven zodat mensen er daadwerkelijk op klikken in Google. Aan alleen gevonden worden heb je namelijk niks als niemand je website aanklikt.

  • Canonical Url
    Een Canonical URL is een SEO term waarbij aan Google wordt aangeduid dat deze URL de originele versie is van een artikel. Zo’n Canonical tag geeft Google een aanwijzing over welke pagina geïndexeerd moet worden wanneer er meerdere pagina’s met vergelijkbare content bestaan. En daarmee vertelt het Google onder welke url de pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. 🤩
    
    Google toont graag de meest kwalitatieve resultaten aan haar gebruikers en filtert daarom alle dubbele resultaten. Wanneer er geen Canonical tags aan de pagina's zijn toegevoegd kiest Google zelf welke pagina Canonical is. Deze pagina wordt dan gecrawld, terwijl de andere pagina’s als duplicate URL’s gezien worden. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google. 🙌🏼

  • SEO index / no index
    Elke pagina / elk bericht van je website heeft de mogelijkheid tot “noindex”.Dit betekent dat Google de pagina niet mag indexeren.

  • SEO Follow/ no follow
    Je hebt ook de mogelijkheid tot “nofollow” wat betekent dat Google de linkjes op je pagina niet mag aanklikken / mag volgen. Voor meer info hierover of voorbeeldjes wanneer je dit zou willen toepassen, check dan vooral deze handleiding even.

Mocht je nog meer informatie willen over SEO-settings, check dan ook deze pagina even met tips en tricks om je pagina te optimaliseren: https://imu.nl/seo-checklist/

5. Social Sharing instellingen

Hiermee kan je de titel, beschrijving en de afbeelding uploaden die je wilt laten zien zodra je het artikel deelt op social media. Dit overschrijft dan de titel en de afbeelding die je bij stap 1 hebt ingesteld.


Kom je er niet uit? Stuur een berichtje naar de support, dan kijken we met je mee!

Heb je het antwoord gevonden?