De nieuwe blogeditor is hier. Whoehoe 🥳

In deze handleiding leg ik je uit hoe je kan werken met de nieuwe blogeditor.

Inhoudsopgave

Hoe activeer ik de nieuwe blogeditor?

Als je de nieuwe blogeditor nog niet hebt geactiveerd, check dan even deze handleiding. Hier staat precies van A tot Z hoe jij de nieuwe blogeditor activeert.

Het blogdashboard uitgelegd

Ga via Dasbhoard naar Content > Blogging. Hier zie je het overzicht van al je blogs. Heb je nog geen blogs? Dan is dit overzicht nog leeg:

Bovenaan kan je navigeren naar je blogoverzicht, blogcategorieën en blogsettings. Verder kan je hier ook je blogs filteren. Filteren kan op basis van: v

  • Gepubliceerde blogs

  • Geplande blogs

  • Blogs die nog in draft staan

  • Gearchiveerde blogs

Een nieuwe blog aanmaken

Ga via Dashboard > Content > Blogging naar je blogoverzicht en klik dan op Create New Blog:

Nu opent de nieuwe blogeditor. Hier kan je de titel van de blogpost bepalen. De slug (welke URLmoet de blogpost krijgen?), kan je de blogpost content schrijven en eventuele revisies inzien.

Rechts van de editor kan je ook de blogsettings bewerken. Hier kan je de auteur instellen, blogcategorie bepalen, reacties toestaan, aangeven of deze blog bovenaan de blogcategorie moet komen te staan, aangeven of Google er een AMP pagina van moet maken (zie ook deze handleiding voor meer info over AMP-pagina's) en kan je de publicatiedatum instellen.

Onder de blogsettings kan je ook de Featured Image en het blogtemplate voor deze specifieke blog bepalen:

Let op. Je default blog post template staat ingesteld op het template wat jij hebt ingesteld in je Template-pagina.

SEO instellingen voor je blogartikel aanpassen

Als je een blog hebt geopend in de blogeditor dan kan je onderaan je SEO settings invullen:

Ik loop ze allemaal even met je langs zodat je precies weet wat je waar moet invullen. Overigens handig om te weten, rechts zie je direct een preview van wat de SEO-settings doen met je preview in de zoekmachines 😸

Deze zaken dien je in te vullen:

  • SEO Title
    De belangrijkste plek voor een zoekwoord om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina heeft een unieke titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond.

  • SEO Description
    De meta description is de omschrijving van de pagina die je aan Google aanlevert. Plaats ook hier weer je gewenste zoekwoord. Ook hier is het aan te raden om een pakkende tekst te schrijven zodat mensen er daadwerkelijk op klikken in Google. Aan alleen gevonden worden heb je namelijk niks als niemand je website aanklikt.

  • SEO index
    Elke pagina / elk bericht van je website heeft de mogelijkheid tot “noindex”.Dit betekent dat Google de pagina niet mag indexeren.

  • SEO Follow
    Je hebt ook de mogelijkheid tot “nofollow” wat betekent dat Google de linkjes op je pagina niet mag aanklikken / mag volgen. Voor meer info hierover of voorbeeldjes wanneer je dit zou willen toepassen, check dan vooral deze handleiding even 😄

  • Social Sharing Image
    Hiermee kan je de afbeelding uploaden die je wilt laten zien in de preview zodra je de blog deelt op social media.

Mocht je nog meer informatie willen over SEO-settings, check dan ook deze pagina even met tips en tricks om je pagina te optimaliseren: https://imu.nl/seo-checklist/

Zó, leef je nog? 😅

Dat was een flinke brok aan informatie die je zojuist hebt weggewerkt. Mocht je na deze handleiding nog steeds vragen hebben, laat het ons dan vooral weten. We helpen graag! Via het chatballonnetje rechtsonder kan je ons bereiken 🎈

Heb je het antwoord gevonden?