Statistieken
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Hier lees je hoe je handige statistieken in Plug&Pay kan aanroepen en hoe je de verkoopdata in kan duiken.

Op welke manieren kan je verkoopstatistieken bekijken?

Je kan op vier verschillende manieren in Plug&Pay je verkoopdata bekijken en analyseren:

  1. Via het Plug&Pay Dashboard

  2. Via Bestellingen

  3. Via Abonnementen

  4. Via de Statistiekenmodule

Ik zal je per onderdeel uitleggen hoe je naar deze statistieken kan kijken 😄 Helemaal onderaan dit artikel geef ik je nog wat voorbeeldscenario's van statistieken die handig kunnen zijn die je snel kan aanroepen en leg ik uit waarom je een verschil kan zien in je Mollie Dashboard.

1. Het Plug&Pay Dashboard

Het dashboard van Plug&Pay geeft een overzicht van de producten en abonnementen die je hebt verkocht via een checkout van Plug&Pay;

Op het dashboard vind je de volgende informatie terug:

  • Vandaag: De omzet die vandaag is behaald. Hierbij worden bestelling met de status ‘betaald’ of ‘in afwachting’ meegerekend. Heb jij een creditfactuur of onbetaalde factuur? Dan wordt deze omzet hierin niet meegerekend. Omzet wordt altijd exclusief btw getoond.

  • Deze maand vs. zelfde dag vorige maand: Dit is de omzet van alle bestellingen van deze maand tot en met vandaag en de groei ten opzichte van vorige maand. Ook hierbij worden bestelling met de status ‘betaald’ of ‘in afwachting’ meegerekend.

  • Abonnementen vs. maand geleden: Dit zijn het aantal abonnementen met de status ‘actief’. Let op: Heb jij een abonnement met een ‘afwijkende eerste periode’ of 'proefperiode'? Dan is de status van een abonnement niet ‘actief’ maar ‘trial’ en wordt deze niet meegerekend bij de actieve abonnementen.

  • Verwachte incasso’s deze periode: Dit is de verwachte (lees: geplande) omzet vanuit abonnementen en termijnbetalingen gedurende de ingestelde periode. De periode kun je rechtsboven in het dashboard naar wens aanpassen.

  • Doorlopende omzet: Dit is de gemiddelde maandomzet. Betalingen uit kwartaalabonnementen, jaarabonnementen en jaarbetalingen worden hierin ook teruggerekend naar een maandomzet. Let op dat eenmalige omzet en termijnbetalingen worden hierin niet meegenomen.

  • Omzet per product: Hier vind je de totale omzet per product (of abonnement) in de geselecteerde periode. Is het product een abonnement? Dan kun je met je muis boven het aantal keren dat het product is verkocht hangen om te zien welk percentage uit verlengingen komt en welk gedeelte uit nieuwe omzet.

  • Gemiddelde maandomzet abonnementen: Dit is de gemiddelde omzet per maand die behaald wordt uit het aantal actieve abonnementen. Dit aantal komt overeen met het aantal abonnementen bij de statistiek: ‘Abonnementen vs. maand geleden’.

  • Affiliates: Indien je werkt met Plug&Pay Ultimate, vind je hier ook nog statistieken terug van je affiliatemarketing. Hier zie je het totaalbedrag aan afgedragen commissies terug, het aantal bezoekers dat via een affiliatelink naar jouw salespage of checkoutpagina is ge-redirect en het totale openstaande bedrag van al je affiliates.

2. Statistieken bekijken via Bestellingen

Een andere manier om naar statistieken te kijken is om je bestellingen per product of productgroep te filteren.

Ga hiervoor naar Bestellingen in het linkermenu. Hier vind je zowel nieuwe bestellingen als de wederkerende (recurring) bestellingen van abonnementen en termijnbetalingen. Je kunt hier verschillende filters gebruiken om tot de data te komen die je nodig hebt.

3. Statistieken bekijken via abonnementen

Net als bij Bestellingen kan je ook filteren binnen abonnementen. Hier kom je via Dashboard > Abonnementen.

Een veelgebruikte manier om om snel inzicht te krijgen in alle abonnementen is door te filteren op de status van een abonnement.

Er zijn 5 statussen binnen Plug&Pay die een abonnement kan hebben.

  1. Trials: aantal actieve abonnementen met een aangepaste eerste periode ofwel; proefperiode.

  2. Actief: een actief abonnement

  3. Inactief: abonnementen waarbij de 1e betaling nog op onbetaald staat (en daarom het abonnement nooit actief is geworden). Vaak omdat iemand de betaling niet goed afrondt.

  4. Opgezegd: Opgezegd maar nog actief. Je ziet ook de datum waarop het abonnement verloopt (en status 'geëindigd' krijgt) erbij staan.

  5. Geëindigd: een inactief abonnement wat wel betaalde orders heeft gehad (dus iemand heeft een abonnement gehad, heeft opgezegd en is nu afgelopen)

4. Statistieken bekijken via de Statistiekenmodule

Je kan ook via Dashboard > Statistieken uitgebreide verkoopdata ophalen. Hier vind je het verloop van jouw omzet, upsells, actieve abonnementen, retentie en trials.

  • Belangrijk om te weten omtrent Actieve abonnementen:
    Belangrijk is om te onthouden dat bij het aantal actieve abonnementen in Plug & Pay wordt gekeken naar het aantal ‘actieve’ abonnementen. Heeft een product de status ‘Trials’, ‘Inactief’, ‘Opgezegd’ of ‘Geëindigd’ dan wordt deze niet meegenomen in de actieve abonnementen terwijl deze dus nog wel ‘actief’ kunnen zijn.

    Bij deze statistieken betekent een opzegging dat een account de status ‘Inactief’, ‘Opgezegd’ of ‘Geëindigd’ heeft gekregen. Een abonnement is dus nog niet per definitie afgesloten maar al wel opgezegd.

    In het geval van een ‘Trial’ zal deze als actief abonnement worden meegerekend nadat de eerste ‘afwijkende periode’ is verlopen.

  • Belangrijk om te weten omtrent retentie
    De retentie laat zien hoeveel accounts er nog actief zijn een x aantal maanden na de eerste betaling.

    Hierbij wordt de retentie aangegeven in percentages op basis van het aantal nieuwe accounts in een maand. In het overzicht van de retentie statistieken vind je de maand waarin de leden lid zijn geworden, het aantal nieuwe leden en de retentie na een x aantal maanden. Je wil de retentie dus altijd zo hoog mogelijk houden, want dat betekent dat klanten langer bij je blijven!

    Belangrijk is dat je minimaal 1 maand wacht met het kijken naar deze statistieken. Stel dat je op 2 maart gaat kijken naar de nieuwe leden van 20 februari, dan hebben leden nog geen maand de tijd gehad om hun opzegging door te voeren. Het beste is dus om een paar maanden later met terugwerkende kracht te kijken naar de statistieken van de maanden daarvoor zodat alle data maximaal is verwerkt.

Voorbeelden van handige info die je snel kan aanroepen:

  • Als je wil weten hoeveel opzeggingen er hebben plaatsgevonden in de afgelopen maand?
    Ga naar Dashboard > Statistieken > Actief en selecteer de juiste periode. De rode grafiek geeft aan hoeveel opzeggingen er zijn geweest. De specifieke bestellingen en opzeggingen in deze periode vind je ook onder de grafiek.

  • Hoeveel abonnementen zijn er nu actief?
    Ga naar Dashboard > Abonnementen en filter op status 'Actief'.

  • Hoeveel trials zijn er nu actief?
    Ga naar Dashboard > Abonnementen en filter op status 'Trials'. Let wel op: de trials die al zijn beëindigd per einde van de periode vallen weg in dit overzicht. Deze hebben namelijk de status ‘Opgezegd’.

  • Hoeveel crediteringen hebben er plaatsgevonden afgelopen tijd?
    Ga naar Dashboard > Bestellingen en selecteer de juiste periode. Kies vervolgens voor het kies voor status ‘Gecrediteerd'. Je kan eventueel nog filteren op product als je dat wilt.

Mijn verkoopcijfers komen niet overeen met wat ik in mijn Mollie Dashboard zie

Het kan zijn dat je in je Mollie Dashboard andere cijfers ziet dan in je Plug&Pay account. No worries. Dit kan de volgende reden hebben:

  • Check altijd eerst of je zowel in Mollie als in Plug&Pay de statistieken van exact dezelfde periode bekijkt. Als er een dag verschil in zit kan dat natuurlijk de cijfers beïnvloeden.

  • Let op dat in Plug&Pay sommige statistieken worden omgerekend naar de omzet per maand. Bijvoorbeeld: In Plug&Pay zie je als statistiek 'Doorlopende Omzet' 1000 euro staan. Dit bedrag kan ook bestaan uit jaarabonnementen die al zijn afgerekend bij Mollie voor een heel jaar, maar die in Plug&Pay tot doorlopende maandomzet wordt berekend. Betalingen uit kwartaalabonnementen, jaarabonnementen en jaarbetalingen worden in Plug&Pay namelijk teruggerekend naar een maandomzet. Dat is dus een ander soort statistiek.

  • Beschouw het Mollie Dashboard dus als het dashboard waarin je kan terugvinden wat exact op je rekening is gestort de afgelopen periode. Beschouw Plug&Pay als de bron voor je echte verkoopdata. Maak tussen beiden dus een goed onderscheid voor jezelf om te voorkomen dat je verkeerde conclusies trekt 😄

Was dit een antwoord op uw vraag?