Een directe koppeling tussen Plug&Pay en ActiveCampaign/Mailblue zorgt ervoor dat je geheel automatisch jouw klanten kunt toevoegen aan jouw e-mailsysteem!

Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Zorgen dat een klant automatisch na aanschaf via de mail alle informatie ontvangt na het kopen van een product

  • Zorgen dat een klant nadat hij/zij opzegt, geen mails meer ontvangt over het abonnement

  • Zorgen dat je door middel van tags/lijsten altijd een up-to-date overzicht van jouw klanten hebt in ActiveCampaign/Mailblue

Dat klinkt goed, toch? Laten we aan de slag gaan om dit in te stellen :-).

Inhoudsopgave

  1. Plug&Pay plugins

  2. API-gegevens invullen

  3. Een koppeling maken per product

  4. Acties uitvoeren bij verschillende gebeurtenissen

  5. Een regel toevoegen

  6. Een koppeling maken voor een checkout

Plug&Pay plugins

ActiveCampaign/Mailblue is een plugin in Plug&Pay die je apart kunt activeren. Je kunt de plugins vinden in de instellingen onder Integraties > Plugins:

Je ziet hier de beschikbare plugins voor jouw Plug&Pay. Ga naar de plugin ActiveCampaign en klik op Koppeling maken:

API-gegevens invullen

Als je op koppeling maken hebt geklikt, opent er een scherm waarin je je API-gegevens van ActiveCampaign/Mailblue moet invullen.

In ActiveCampaign/Mailblue kun je deze vinden onder Instellingen (icoon van tandwiel) en vervolgens Ontwikkelaar of (Developer als je omgeving in het Engels staat).

Vul deze URL en sleutel in in Plug&Pay en klik op opslaan. Zijn de gegevens correct? Dan krijg je de melding dat je ActiveCampaign is gekoppeld:

Een koppeling maken per product

Per product heb je nu de mogelijkheid om in te stellen welke acties er moeten plaatsvinden in ActiveCampaign. Deze opties vind je bij de instellingen van een product onder ESP:

Acties uitvoeren bij verschillende gebeurtenissen

Je ziet hier events staan. Per event kun je regels aanmaken. Hiermee beslis je dus welke acties er dan in ActiveCampaign worden getriggerd.

Je hebt meerdere events:

  1. Betaling afgerond: Deze wordt getriggerd zodra iemand het product koopt. Het gaat hier echt om het afronden van de bestelling. Het kan dat een klant met automatische incasso betaalt, maar deze betaling nog 'in afwachting' is. De bestelling is dan wel al afgerond, en dit event wordt getriggerd.

  2. Abonnement stopgezet: Deze wordt getriggerd zodra je bij een abonnement het veld 'deactiveren vanaf' invult. Het abonnement is dus opgezegd, maar nog niet afgelopen (inactief). Deze is alleen zichtbaar bij producten die je aanbiedt als abonnement.

  3. Abonnement verlopen: Deze wordt getriggerd zodra een abonnement van actief naar inactief gaat. Deze is ook alleen zichtbaar bij producten die je aanbiedt als abonnement.

Een regel toevoegen

Bij een event kun je een regel toevoegen. Dit is dus een koppeling die je maakt als dit event wordt uitgevoerd. Je kunt kiezen tussen list, tags, field, of automation.

Bij list kun je een contact toevoegen of verwijderen van een lijst. Met tags kun je tags aan je contact toevoegen of verwijderen. Met field kun je een custom field (als je die hebt aangemaakt in ActiveCampaign) vullen met een waarde. Hier kun je ook automatisch een waarde laten invullen van de bestelling.

In onderstaand screenshot heb ik bijvoorbeeld field gekozen en daarna het custom field uit mijn ActiveCampaign 'Factuurnummer' gekozen. Daarna heb ik op het blokje 'factuurnummer' geklikt. Bij de waarde zie je nu [invoice_nr] staan. Dat betekent dat bij elke bestelling het factuurnummer van de klant opgeslagen wordt in mijn custom field in ActiveCampaign.

Als laatste heb je nog automation, hier kun je een contact direct toevoegen aan een automation (of verwijderen uit een automation).

Maak op deze manier de regels aan die jij wil bij jouw product.

Als je opslaat, worden de regels die je hebt ingesteld getoond in het overzicht:

Bij bovenstaand voorbeeld wordt dus een klant bij een nieuwe bestelling toegevoegd aan de lijst 'Klanten eenmalig product'. Het contact krijgt de tag 'PRODUCT: Eenmalig product' mee. Daarnaast wordt het custom field 'Factuurnummer' gevuld met het factuurnummer van de klant uit Plug&Pay. Als laatste wordt het contact toegevoegd aan de automatisering 'Automatisering nieuwe klanten Eenmalig product'.

En dat ging redelijk makkelijk, toch? 😉

Een koppeling maken voor een checkout

We hebben nu gezien hoe je een koppeling maakt bij een product. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om bij een checkout extra regels toe te voegen. Dit vind je onder de Geavanceerde opties:

Op de checkout kun je namelijk een optie toevoegen, zodat mensen kunnen aangeven of ze meer mails van je willen ontvangen. Als ze daar akkoord op geven, worden de regels uitgevoerd die je hier onder betaling afgerond instelt.

In bovenstaand screenshot heb ik ingesteld dat er een extra checkbox op mijn checkout komt, 'Wil je op de hoogte blijven van nieuwe aanbiedingen?'. Als mensen dat aanvinken, worden ze ingeschreven op mijn lijst 'Lijst voor nieuwsbrief'.

De regels die je hebt ingesteld bij de producten worden sowieso uitgevoerd, de regels die je hebt ingesteld bij de checkout alleen als klanten daar akkoord op geven.

Veel plezier met het instellen van je automatiseringen 🤩

Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Van alleen één mailtje na aanschaf, tot volledige automatiseringen (wat dacht je van een aparte automatisering voor mensen die hebben opgezegd, maar waarvan het abonnement nog niet inactief is om ze wellicht toch nog te activeren?). Met deze instellingen heb je in ieder geval alle opties.

Heb je nog een vraag hierover? Stel je vraag via de chatbox rechtsonder in dit scherm!

Heb je het antwoord gevonden?