Alle collecties
Plug&Pay
Plug&Pay: Koppelingen en plugins
E-mailprogramma's
Directe koppeling tussen Mailblue/ActiveCampaign en Plug&Pay
Directe koppeling tussen Mailblue/ActiveCampaign en Plug&Pay
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Een directe koppeling tussen Plug&Pay en ActiveCampaign/Mailblue zorgt ervoor dat je geheel automatisch jouw klanten kunt toevoegen aan jouw e-mailsysteem!

Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Zorgen dat een klant automatisch na aanschaf via de mail alle informatie ontvangt na het kopen van een product

  • Zorgen dat een klant nadat hij/zij opzegt, geen mails meer ontvangt over het abonnement

  • Zorgen dat je door middel van tags/lijsten altijd een up-to-date overzicht van jouw klanten hebt in ActiveCampaign/Mailblue

Dat klinkt goed, toch? Laten we aan de slag gaan om dit in te stellen :-).

Plug&Pay plugins

ActiveCampaign/Mailblue is een plugin in Plug&Pay die je apart kunt activeren. Je kunt de plugins vinden in de instellingen onder Koppelingen & Integraties > Plugins:

Je ziet hier de beschikbare plugins voor jouw Plug&Pay. Ga naar de plugin ActiveCampaign en klik op Koppeling maken:

API-gegevens invullen

Als je op 'Koppelen' hebt geklikt, opent er een scherm waarin je je API-gegevens van ActiveCampaign/Mailblue moet invullen. In ActiveCampaign/Mailblue kun je deze vinden onder Instellingen (icoon van tandwiel) en vervolgens Ontwikkelaar of (Developer als je omgeving in het Engels staat).

Vul deze URL en sleutel in in Plug&Pay en klik op opslaan. Zijn de gegevens correct? Dan krijg je de melding dat je ActiveCampaign is gekoppeld:

Een koppeling maken per product

Per product heb je nu de mogelijkheid om in te stellen welke acties er moeten plaatsvinden in ActiveCampaign. Deze opties vind je bij de instellingen van een product onder Koppelingen:

Acties uitvoeren bij verschillende gebeurtenissen

Je kunt hier een regel toevoegen. Hiermee beslis je welke acties er dan in ActiveCampaign worden getriggerd. Als je op regel toevoegen klikt, wordt er een pop-up geopend:

  1. Voeg een naam toe voor jouw regel

  2. Stel een trigger in. Je kunt kiezen voor: factuur aangemaakt of bestelling betaald. Tip: Bied je jouw product als upsell aan? Kies dan voor factuur aangemaakt.

  3. Actie: selecteer ActiveCampaign en bepaal de actie. Hieronder leg ik uit welke acties er zijn en wat je kunt doen.

  4. Bied je abonnementen aan en moet de actie iedere maand of termijn getriggerd worden? Vink dan de laatste stap aan.

Bij stap 3 moet je dus een actie selecteren. Je kunt kiezen tussen:

  • Toevoegen aan lijst: voeg een contact toe aan een lijst

  • Verwijderen van lijst: verwijder een contact van de lijst

  • Tag toevoegen: geef een tag mee aan je contact

  • Tag verwijderen: verwijder de tag van je contact

  • Veld instellen: selecteer een custom field die je hebt aangemaakt in MB/AC

  • Automation toevoegen: voeg een contact direct toe aan een automatisering

  • Automation verwijderen: verwijder een contact uit de automatisering

In onderstaand screenshot heb ik bijvoorbeeld "Veld instellen" gekozen en daarna het custom field uit mijn ActiveCampaign 'bedrag' gekozen. Daarna heb ik op het blokje 'factuurnummer' geklikt. Bij de waarde zie je nu [invoice_nr] staan. Dat betekent dat bij elke bestelling het factuurnummer van de klant opgeslagen wordt in mijn custom field in ActiveCampaign.

Als je opslaat, worden de regels die je hebt ingesteld getoond in het overzicht:


In het voorbeeld hierboven wordt de klant bij een nieuwe bestelling toegevoegd aan de lijst 'Lijst: Weggever'. Het contact krijgt de tag ': Eenmalig product' mee. Daarnaast wordt het custom field 'Factuurnummer' gevuld met het factuurnummer van de klant uit Plug&Pay. Als laatste wordt het contact toegevoegd aan de automation 'Automatisering 2'.

En dat ging redelijk makkelijk, toch? 😉

Een koppeling maken voor een checkout

We hebben nu gezien hoe je een koppeling maakt bij een product. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om bij een checkout extra regels toe te voegen. Dit vind je onder de Pagina's > Checkouts > Checkout > Inhoud > Velden:

Op de checkout kun je namelijk een optie toevoegen, zodat mensen kunnen aangeven of ze meer mails van je willen ontvangen. Als ze daar akkoord op geven, worden de regels uitgevoerd!

In bovenstaand screenshot heb ik ingesteld dat er een extra checkbox op mijn checkout komt, 'Wil je op de hoogte blijven van nieuwe aanbiedingen?'. Als mensen dat aanvinken, worden ze ingeschreven op mijn lijst 'Lijst voor nieuwsbrief'.

De regels die je hebt ingesteld bij de producten worden sowieso uitgevoerd, de regels die je hebt ingesteld bij de checkout alleen als klanten daar akkoord op geven.

Veel plezier met het instellen van je automatiseringen 🤩

Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Van alleen één mailtje na aanschaf, tot volledige automatiseringen (wat dacht je van een aparte automatisering voor mensen die hebben opgezegd, maar waarvan het abonnement nog niet inactief is om ze wellicht toch nog te activeren?). Met deze instellingen heb je in ieder geval alle opties.

Heb je nog een vraag hierover? Stel je vraag via de chatbox rechtsonder in dit scherm!

Was dit een antwoord op uw vraag?