Wil jij voorkomen dat een potentiĆ«le klant jouw checkout verlaat zonder iets te bestellen? Dat kan middels de exit intent pop-up op je checkout of upsell pagina šŸ¤©

Een exit intent pop-up is de ideale manier om bezoekers vast te houden op jouw website en betaalpagina's. Deze pop-up verschijnt indien een bezoeker de pagina wil verlaten. Je voorkomt hier dus mee dat iemand een pagina verlaat zonder een bepaalde actie uit voeren. Deze acties kunnen zorgen voor een hogere conversie, het vergroten van jouw mailinglijst, het delen van kennis en het verzamelen van feedback en/of suggesties.

In deze handleiding beschrijf ik precies hoe je deze exit intent pop-up voor jouw betaalpagina's en upsells kan instellen!

Waar kan ik de exit intents instellen?

De instellingen van de exit intent pop-up maak je middels het dashboard > upsells > Exit-Intents.

Je drukt op de knop + voeg pop-up toe en komt in het volgende scherm terecht waar je de keuze krijgt om een pop up te maken voor een checkout pagina of voor een upsell pagina.

De keuze voor het type pagina is van de Pop-up is naderhand nog te wijzigen in de instellingen van deze.

Een pop-up voor upsells en checkouts

De instellingen voor het ontwerpen van de pop-up voor de upsell en checkouts zijn hetzelfde en zal ik in Ć©Ć©n keer toelichten.

De eerste keuze die je dient te maken na het klikken op de button voor het ontwerpen voor upsell of voor checkout is het template. Er zijn drie varianten:

1. Standaard - Tekst en afbeelding

2. Header afbeelding - Tekst en afbeelding

3. USP's - Tekst en USP's

Belangrijk te weten is dat na de keuze van het template het instellingen scherm wordt geopend en je hier het template nog kan wijzigen. Dit doe je door bij de opmaak van de template instelling op aanpassen te drukken.

De instellingen die je kan maken voor de pop up zijn onder te verdelen in:

  • Algemeen

  • Opmaak

  • Teksten

  • Buttons

Algemeen

De eerste instellingen die je kan maken zijn het toevoegen van een label en het wijzigen van het paginatype indien gewenst.

Opmaak

Bij de opmaak is het mogelijk het type template te wijzigen. Een afbeelding te gebruiken en de kleur van de button in te stellen.

Teksten

Bij de teksten kan je de inhoud van de pop up aanpassen. De invulvelden van de teksten zijn de titel, subtitel en de tekst. Daarnaast kan je hier ook de USP's toevoegen. Je kan een titel instellen voor de USP's en een USP per bulletpoint typen. Let wel dat deze alleen zichtbaar zijn indien je hebt gekozen voor het template USP's.

Buttons

Met de button kun je aangeven wat er moet gebeuren als er op deze geklikt wordt. Je hebt een primaire en secundaire button.

Per button kan je een actie instellen. Er zijn drie acties waaruit je kunt kiezen bij de pop-up voor checkouts:

  • Popup sluiten
    Je maakt de keuze voor deze actie indien je de klant de mogelijkheid wil bieden terug te keren naar de checkout of upsell door de pop-up af te sluiten middels een button. Als je kiest de klant te overtuigen tot aankoop in de pop-up is dit de juiste actie button. De klant klikt dan op de button en de pop-up verdwijnt. Bij de button tekst schrijf je dan bijvoorbeeld een tekst als: Maak jou bestelling af, voltooi mijn bestelling, ga terug naar de checkout.

  • Nieuw tabblad

    Als je het mogelijk wil maken dat iemand naar een andere pagina wordt verwezen op een nieuw tabblad kies je voor deze actie. Je kan deze actie bijvoorbeeld gebruiken indien je wil verwijzen naar een pagina op je website waar de klant informatie kan vinden of downloaden waarbij hij/zij wordt overtuigd om tot een aankoop over te gaan.

    Ook kan je iemand verwijzen naar een pagina op jouw website waar je het mogelijk maakt dat iemand zich inschrijft voor jou mailing lijst. Dan gaat iemand niet direct over tot aankoop van het product, maar laat de potentiƫle klant wel zijn/haar contactgegevens achter. Jij ontvangt daardoor waardevolle informatie waarmee je de klant kunt bereiken.

    Nog een mogelijkheid is te verwijzen naar pagina waarbij een potentiƫle klant een afspraak kan laten inplannen voor een kennismakingsgesprek.

  • Link openen

    Het verschil met deze actie ten opzichte van de vorige actie is dat indien hier iemand kiest voor link openen, de pagina wordt geopend in hetzelfde tabblad en dus niet in een nieuw tabblad. Zodra iemand dus op deze link geklikt heeft is de checkout pagina verdwenen. Je kan dit bijvoorbeeld doen indien je een aanbieding wil geven in de pop-up en vervolgens wil verwijzen naar de checkout waar de klant deze aanbieding kan aanschaffen.

Bij de pop-up voor upsells zijn er twee keuzes extra:

  • Upsell kopen

    Deze actie heeft dezelfde functie als de button 'voeg toe aan bestelling' op de upsell pagina zelf. Als een klant hiervoor kiest wordt het volgende scherm geopend en geef je dus de klant de optie om de upsell direct toe te voegen aan de bestelling.

  • Verder in upsell flow

    Tot slot de laatst mogelijke actie die in te stellen is het verwijzen naar de volgende upsell. Indien je bijvoorbeeld twee upsells verbonden hebt aan de upsell flow van een product, kan je een button instellen bij de exit intent pop-up die de klant verwijst naar de tweede upsell. Je voorkomt hiermee dat indien iemand de upsell wil wegdrukken, daardoor de tweede upsell over het hoofd wordt gezien. Je kan in de exit intent pop-up nu dus verwijzen dat je nog een geweldige aanbieding hebt en direct verwijzen naar deze door deze actie te selecteren!

Zodra je alle instellingen hebt gemaakt kan je via de knop preview rechtsonder zien hoe de pop-up getoond zal worden in de checkout of op de upsell pagina.

Is alles naar wens ? Vergeet de instellingen dan niet op te slaan!

Zodra je de instellingen hebt gemaakt en opgeslagen kan je de pop-up toevoegen aan de gewenste upsell of checkout. Er is een optie verschenen bij de algemene instellingen om de pop-up te selecteren.

C'est Ƨa! Je eerste Exit Intent Pop-up is gemaakt šŸ„³

Heb je het antwoord gevonden?