Werken met exit intent pop-ups

Zorgen dat een bezoeker op de betaalpagina blijft met een exit intent pop-up

Frederieke Slinger avatar
Geschreven door Frederieke Slinger
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wil jij voorkomen dat een potentiële klant jouw checkout verlaat zonder iets te bestellen? Dat kan met de exit intent pop-up op je checkout of upsellpagina 🤩

Een exit intent pop-up is de ideale manier om bezoekers vast te houden op jouw website en betaalpagina's. Deze pop-up verschijnt als een bezoeker de pagina wil verlaten.

Waar kan ik de exit intents instellen?

De instellingen van de exit intent pop-up maak je via het dashboard > Tools > Exit Intents.

Je drukt op de knop Exit-intent toevoegen + en komt in het volgende scherm terecht waar je de keuze krijgt om een pop up te maken voor een checkout of voor een upsell.

De keuze voor het type pagina van de pop-up is achteraf nog te wijzigen in de instellingen bij Algemeen > Paginatype.

Geef je exit intent een naam door het label in te vullen:

Algemeen

De instellingen voor het ontwerpen van de pop-up voor de upsell en checkouts zijn verder hetzelfde!

Er is nu een standaardtemplate gekoppeld aan de exit-intent. Er zijn drie varianten qua templates:


Even een voorbeeldje zien? :-)

1. Standaard - Tekst en afbeelding

2. Header afbeelding - Tekst en afbeelding


3. USP's - Tekst en USP's

Vervolgens kan je nog een primaire kleur instellen, dit is de kleur van de buttons en USP's zoals je hierboven kunt zien.

Inhoud

Bij inhoud kan je de teksten schrijven en afbeelding/USP's uploaden. Is deze optie niet klikbaar? Dan ligt het aan jouw gekozen template.

Knoppen

Met de button kun je aangeven wat er moet gebeuren als er op deze geklikt wordt. Je hebt een primaire en secundaire button.


Per button kan je een actie instellen. Er zijn drie acties waaruit je kunt kiezen bij de pop-up voor checkouts:

  • Popup sluiten
    Je maakt de keuze voor deze actie indien je de klant de mogelijkheid wil bieden terug te keren naar de checkout of upsell door de pop-up af te sluiten middels een button. Als je kiest de klant te overtuigen tot aankoop in de pop-up is dit de juiste actie button. De klant klikt dan op de button en de pop-up verdwijnt. Bij de button tekst schrijf je dan bijvoorbeeld een tekst als: Maak jou bestelling af, voltooi mijn bestelling, ga terug naar de checkout.

  • Nieuw tabblad

    Als je het mogelijk wil maken dat iemand naar een andere pagina wordt verwezen op een nieuw tabblad kies je voor deze actie. Je kan deze actie bijvoorbeeld gebruiken indien je wil verwijzen naar een pagina op je website waar de klant informatie kan vinden of downloaden waarbij hij/zij wordt overtuigd om tot een aankoop over te gaan.

    Ook kan je iemand verwijzen naar een pagina op jouw website waar je het mogelijk maakt dat iemand zich inschrijft voor jou mailing lijst. Dan gaat iemand niet direct over tot aankoop van het product, maar laat de potentiële klant wel zijn/haar contactgegevens achter. Jij ontvangt daardoor waardevolle informatie waarmee je de klant kunt bereiken.

    Nog een mogelijkheid is te verwijzen naar pagina waarbij een potentiële klant een afspraak kan laten inplannen voor een kennismakingsgesprek.

  • Link openen

    Het verschil met deze actie ten opzichte van de vorige actie is dat indien hier iemand kiest voor link openen, de pagina wordt geopend in hetzelfde tabblad en dus niet in een nieuw tabblad. Zodra iemand dus op deze link geklikt heeft is de checkout pagina verdwenen. Je kan dit bijvoorbeeld doen indien je een aanbieding wil geven in de pop-up en vervolgens wil verwijzen naar de checkout waar de klant deze aanbieding kan aanschaffen.

Bij de pop-up voor upsells zijn er twee keuzes extra:

  • Upsell kopen

    Deze actie heeft dezelfde functie als de button 'voeg toe aan bestelling' op de upsell pagina zelf. Als een klant hiervoor kiest wordt het volgende scherm geopend en geef je dus de klant de optie om de upsell direct toe te voegen aan de bestelling.

  • Verder in upsell flow

    Tot slot de laatst mogelijke actie die in te stellen is het verwijzen naar de volgende upsell. Indien je bijvoorbeeld twee upsells verbonden hebt aan de upsell flow van een product, kan je een button instellen bij de exit intent pop-up die de klant verwijst naar de tweede upsell. Je voorkomt hiermee dat indien iemand de upsell wil wegdrukken, daardoor de tweede upsell over het hoofd wordt gezien. Je kan in de exit intent pop-up nu dus verwijzen dat je nog een geweldige aanbieding hebt en direct verwijzen naar deze door deze actie te selecteren!

Pop-up toevoegen aan jouw checkout of upsell

Zodra je de instellingen hebt gemaakt en opgeslagen kan je de pop-up toevoegen aan de gewenste upsell of checkout:

  • Pagina's > Checkouts > Checkout > Inhoud > Omzetverhogers > Exit intent

  • Pagina's > Upsells > Inhoud > Omzetverhogers > Exit intent

C'est ça! Je eerste Exit Intent Pop-up is gemaakt 🥳

Was dit een antwoord op uw vraag?