Gemakkelijk en automatisch je bezoekers een mailtje versturen na inschrijving voor een e-book of gratis weggever? Het creëren van een automatisering of flow is vaak makkelijker dan het lijkt. Hier lees je hoe je dit precies kan doen!
1. Koppeling maken
Allereerst is het belangrijk dat je de koppeling tussen je e-mailmarketing provider maakt. Dit gaat via een API sleutel. Het maken van een koppeling kan natuurlijk bij iedere e-mailmarketing provider anders gaan. In onze handleiding kan je lezen hoe deze koppeling wordt gemaakt tussen 'ActiveCampaign/Mailblue koppelen'.
2. Lijst aanmaken
Maak vervolgens een lijst bij je e-mailmarketing provider. Dit is een belangrijke stap in het opzetten van je flow. Dit is namelijk de lijst waarop je contacten uiteindelijk komen te staan. Op basis van deze lijst kun je contacten segmenteren en kun je hier vervolgacties op uitvoeren. Om je de zoektocht te besparen heb ik een aantal links toegevoegd met wat meer info over het maken van een lijst in Mailblue/Activecampaign en Mailchimp en Enormail.
3. Formulier aanmaken
Om de contactgegevens van je bezoekers te verzamelen in een lijst, heb je een formulier nodig die je kan koppelen aan deze lijst en waar men zich op kan inschrijven. Deze maak je dan ook in je e-mailmarketing provider. Het formulier koppel je dan ook weer aan de lijst die je hiervoor aangemaakt hebt.
4. Automation maken
Nu is het tijd om de verschillende onderdelen met elkaar te koppelen. Met een automation zorg je ervoor dat je automatisch mails naar je bezoekers kan versturen zonder dat je daar zelf ook maar iets voor hoeft te doen. Hiervoor maak je dan in je e-mail provider een e-mail aan waarin je bijvoorbeeld de link van je PDF kan toevoegen met je gratis weggever of je e-book. Je kan dit zo uitgebreid mogelijk maken als dat je zelf wilt uiteraard. In deze handleiding staat hoe je dit precies kan instellen voor Maillue/ActiveCampaign.
Mocht je het e-book direct downloadbaar willen maken voor je bezoekers na inschrijven, dan kan je dit via Phoenix ook doen zonder een automation. Hiervoor maak je jouw e-book of gratis weggever toevoegen aan de media library om te linken naar het bestand.
Als de koppeling gelukt is kan je aan de slag met een opt-in unit of een opt-in pagina waar je bezoekers zich op kunnen inschrijven.
De userflow is dan:
Bezoeker vult e-mailadres in op opt-in pagina.
Bezoeker komt uit op een bedankpagina (of een andere pagina naar keuze)
Bezoeker ontvangt e-mail die verwijst naar de downloadpagina.
Of bezoeker kan e-book downloaden op de downloadpagina.
Tot slot: Test even of het werkt met een eigen e-mailaders en je bent klaar om van start te gaan! :)
Ik zie mijn lijst/formulier niet meteen. Hoe kan dit?
Ik zie mijn lijst/formulier niet meteen. Hoe kan dit?
Wanneer je nieuwe lijsten aanmaakt zijn die ook niet meteen zichtbaar in je Phoenix dashboard. Wat je moet doen is dan nogmaals de koppeling tussen Mailblue en Phoenix syncen. Op deze manier download je alle lijsten op je Phoenix website die je hebt gemaakt in je Mailblue account. Ook handig als je in het vervolg meerdere lijsten maakt.
Kan ik ook andere e-mailmarketing providers koppelen aan Phoenix?
Kan ik ook andere e-mailmarketing providers koppelen aan Phoenix?
Staat jouw e-mailmarketing provider er niet bij? Dan kan je de koppeling maken via een iframe. Een directe koppeling is er alleen met MailBlue/Activecampaing, Enormail, Mailchimp.