Alle collecties
Plug&Pay
Plug&Pay: Bestellingen
Het crediteren van een factuur
Het crediteren van een factuur

Het annuleren van een bestelling in Plug&Pay

Frederieke Slinger avatar
Geschreven door Frederieke Slinger
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Het kan voorkomen dat een klant een bestelling wil annuleren. Als je een bestelling in Plug&Pay wil annuleren dan moet je de factuur crediteren. In deze handleiding ga ik je uitleggen hoe je dit in orde kan maken.

Wat houdt crediteren in?

Crediteren doe je als:

  • Een klant een bestelling wil annuleren

  • Een fout is gemaakt op de factuur van een geplaatste bestelling. Je mag namelijk een al gemaakte en verstuurde factuur niet meer aanpassen.

Door het crediteren van een bestelling, maak je een creditfactuur ofwel creditnota aan.

Een creditfactuur is dus een factuur waarmee je een factuurbedrag kwijtscheldt. Het bedrag is dan ook negatief, wat betekent dat er een minteken voor het factuurbedrag staat. Je klant hoeft dit bedrag dus niet te betalen.

Hoe crediteer ik een bestelling?

Allereerst is het belangrijk te weten dat je alleen een gehele bestelling kunt crediteren. Je kan dus niet een gedeelte van een bestelling crediteren. Hier staat wel een suggestie voor op de wishlist.

Zodra je een bestelling opent zie je de volledige informatie van deze bestelling. Onderaan zie je de button voor crediteren staan. Door het klikken op deze button crediteer je een bestelling:

Standaard na het klikken op de button opent een melding of je zeker bent van de crediteren. Het crediteren van een factuur kun je niet ongedaan maken.

Voor het bevestigen van de creditering druk je op Opslaan. Rechtsboven verschijnt een melding die aangeeft dat het crediteren is gelukt - de betaalstatus verandert namelijk!

Na het refreshen van de pagina van de bestelling zie je onder de kop van de bestelling met het factuurnummer een link naar de creditfactuur verschijnen:

Op deze link kan je klikken om direct de bestelling met de creditfactuur te openen. Via de creditfactuur kan je weer terug naar de oorspronkelijke bestelling via de link:

Een creditfactuur wordt niet automatisch verstuurd aan de klant. Je kunt deze handmatig versturen door de bestelling van de creditfactuur te openen en via de button PDF factuur de creditfactuur te mailen:


Als je teruggaat naar het overzicht van de bestellingen zie je dat de status van de oorspronkelijke bestelling is gewijzigd naar gecrediteerd:

En een gecrediteerde bestelling is toegevoegd met de status creditfactuur:

Het geld terugstorten aan de klant

Crediteren in Plug&Pay is puur administratief. Dit houdt in dat na het klikken op de button crediteren alleen een creditfactuur wordt aangemaakt. Het geld wordt niet teruggestort aan de klant. Als je nog geld moet terugstorten aan de klant dan kan je dit via Mollie in orde maken. Als je hulp nodig hebt bij het terugstorten van een bedrag aan de klant kan je hiervoor de volgende handleiding van Mollie raadplegen.

Was dit een antwoord op uw vraag?