Het kan voorkomen dat je handmatig een bestelling in termijnen wil aanmaken voor een klant. In deze handleiding leg ik je uit hoe je dit kan doen.
We bespreken de volgende punten:
Een bestelling in termijnen
In Plug&Pay kan je producten aanbieden in termijnen. Zo kan je een (duurder) product aanbieden en de drempel lager maken om het product aan te schaffen. Je hebt drie opties voor de prijs instelling van een product in termijnen: eenmalig en twee prijzen in termijnen. Je kan tot 12 termijnen aanbieden. Een termijn is een periode van 1 maand.
Indien je meer wil lezen over het aanbieden en aanmaken van een product in termijnen bekijken dan de volgende handleiding.
Het handmatig aanmaken van een bestelling in termijnen
Voor het aanmaken van een bestelling in termijnen openen we de tab termijnen en klikken op de button aanmaken:
Vervolgens opent de pagina waar je alle gegevens kunt invoeren voor het aanmaken van de bestelling:
Via de gegevens vul je de gegevens van de klant zo volledig mogelijk in. Verwerk je een bestelling voor een zakelijke klant dan verschijnt het BTW id veld zodra de bedrijfsnaam wordt ingevuld.
Ook kan je hier het schuifje activeren voor het plaatsen van een testbestelling.
Via te bestellen product vul je de gegevens omtrent het product in. Je selecteert hier het product, het aantal termijnen en het aantal. Daarnaast kan je de startdatum van de termijnbestelling instellen en een kortingscode toevoegen!
Je kan pas een product selecteren indien je een product hebt aangemaakt en aanbiedt in termijnen.
Bij de e-mail en verwerking kan je twee schuifjes activeren. Je kan ervoor zorgen dat na het aanmaken van een bestelling een orderbevestiging met PDF factuur wordt verstuurd. Indien je deze optie activeert dan wordt op de startdatum van de termijnbestelling de bevestiging en factuur verstuurd.
Als je het schuifje niet activeert dan kun je de eerste factuur zelf handmatig versturen naar de klant. Dit doe je door de bestelling te openen > klikken op de button PDF factuur > mailen.
De facturen van de opvolgende termijnen worden automatisch verstuurtd. Tenzij je hebt uitgeschakeld dat facturen worden verstuurd voor automatische incasso's via de e-mail instellingen.
Naast het versturen van de factuur, kun je een webhook triggeren. Dit doe je indien je je na het aanmaken van de bestelling een actie wil triggeren in andere software. Na het activeren van het schuifje krijg je de mogelijkheid een specifieke webhook te selecteren.
Als laatste stel je de betaalgegevens in. Je kan ervoor kiezen de factuur + betaallink te versturen na het aanmaken van de bestelling. Indien je ervoor kiest de klant zelf de eerste factuur te mailen dan kan je de betaallink vinden na het aanmaken van de bestelling bij de orderinformatie van de bestelling. Alle volgende orders worden automatisch geïncasseerd.
De andere mogelijkheid is te kiezen voor een betaling op machtiging. Dit is alleen mogelijk via IBAN. Je hebt hiervoor toestemming nodig van de klant. Belangrijk is dat jij de juiste gegevens verwerkt.
Vergeet de bestelling niet op te slaan via de button opslaan rechtsonder:
Na het opslaan wordt de bestelling aangemaakt en kan je de gehele bestelling vinden via de tab termijnen.
❗Let op: Als je een product in termijnen ook eenmalig aanbiedt en een bestelling van dit product wil verwerken dan moet je dit doen via de tab bestellingen > aanmaken! Zie daarvoor de volgende handleiding.