Alle collecties
Plug&Pay
Plug&Pay: Termijnen
Handmatig een termijnbestelling aanmaken
Handmatig een termijnbestelling aanmaken

Het handmatig aanmaken van een termijnbestelling

Frederieke Slinger avatar
Geschreven door Frederieke Slinger
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Het kan voorkomen dat je handmatig een bestelling in termijnen wil aanmaken voor een klant. In deze handleiding leg ik je uit hoe je dit kan doen.

Een bestelling in termijnen

In Plug&Pay kan je producten aanbieden in termijnen. Zo kan je een (duurder) product aanbieden en de drempel lager maken om het product aan te schaffen. Je kan tot 12 termijnen aanbieden. Een termijn is een periode van 1 maand.

Indien je meer wil lezen over het aanbieden en aanmaken van een product in termijnen, bekijk dan de volgende handleiding.

Het handmatig aanmaken van een bestelling in termijnen

Voor het aanmaken van een bestelling in termijnen openen we de tab Sales > Termijnbetalingen en klikken op de button Termijnbetaling aanmaken:

Vervolgens opent de pagina waar je alle gegevens kunt invoeren voor het aanmaken van de bestelling:

Via de gegevens vul je de gegevens van de klant zo volledig mogelijk in. Verwerk je een bestelling voor een zakelijke klant dan verschijnt het BTW id veld zodra de bedrijfsnaam wordt ingevuld.

Via te bestellen product vul je de gegevens omtrent het product in. Je selecteert hier het product, het aantal termijnen en de hoeveelheid producten. Daarnaast kan je de startdatum van de termijnbestelling instellen.

Je kan pas een product selecteren indien je een product hebt aangemaakt en aanbiedt in termijnen.

Bij de e-mails en verwerking kan je twee schuifjes activeren. Je kan ervoor zorgen dat na het aanmaken van een bestelling een orderbevestiging met PDF factuur wordt verstuurd. Als je deze optie activeert dan wordt op de startdatum van de termijnbestelling de bevestiging en factuur verstuurd.

Als je het schuifje niet activeert dan kun je de eerste factuur zelf handmatig versturen naar de klant. Dit doe je door de bestelling te openen > klikken op de button PDF factuur > mailen.

De facturen van de opvolgende termijnen worden automatisch verstuurd, tenzij je hebt uitgeschakeld dat facturen worden verstuurd voor automatische incasso's via de E-mail instellingen.


Naast het versturen van de factuur, kun je een webhook aanroepen. Dit doe je als je na het aanmaken van de bestelling een actie wil triggeren in een andere software.

Als laatste stel je de betaalgegevens in. Je kan ervoor kiezen de factuur + betaallink te versturen na het aanmaken van de bestelling. Indien je ervoor kiest de klant zelf de eerste factuur te mailen dan kan je de betaallink vinden na het aanmaken van de bestelling bij de orderinformatie van de bestelling. Alle volgende orders worden automatisch geïncasseerd.

De andere mogelijkheid is te kiezen voor een betaling op machtiging. Dit is alleen mogelijk via IBAN. Je hebt hiervoor toestemming nodig van de klant. Belangrijk is dat jij de juiste gegevens verwerkt.

Vergeet de bestelling niet op te slaan via de button opslaan rechtsonder.

Na het opslaan wordt de bestelling aangemaakt en kan je de gehele bestelling vinden via de tab Termijnbetalingen.

Let op: Als je een product in termijnen ook eenmalig aanbiedt en een bestelling van dit product wil verwerken dan moet je dit doen via de tab Bestellingen > Bestelling aanmaken! Zie daarvoor de volgende handleiding.

Was dit een antwoord op uw vraag?