Alle collecties
Phoenix
SEO
Welke SEO-settings kunnen/moeten er ingesteld worden bij de pagina?
Welke SEO-settings kunnen/moeten er ingesteld worden bij de pagina?

In deze handleiding ontdek je welke SEO-settings je kunt instellen per pagina en vertellen we per setting waarom dit belangrijk is.

Fons van Dosselaar avatar
Geschreven door Fons van Dosselaar
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Om ervoor te zorgen dat Google jouw pagina's goed kan indexeren is het belangrijk dat de SEO settings per pagina goed staan. In deze handleiding lopen we de settings één voor één met je door en leggen we per setting uit waarom je dit moet doen.

Ga eerst in 2 stappen naar de instellingen (1) van de pagina en klik daarna op SEO (2).

Je ziet hier onder elkaar de volgende settings:

Meta titel of Meta Title

Een meta titel title tag is een HTML-element dat de titel van je pagina aangeeft. Het invullen van een relevante en goed geoptimaliseerde meta titel op elke pagina is belangrijk om een aantal redenen: je verbetert zo je SEO, je versterkt de gebruikerservaring en biedt consistentie op je website. Het helpt zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat, trekt gebruikers aan in de zoekresultaten en zorgt voor een betere navigatie op je website. Een goed geoptimaliseerde meta titel heeft relevante zoekwoorden en een duidelijke beschrijving van de pagina-inhoud. Voor de beste zoekresultaten kun je voor de meta titel het beste 70 karakters aanhouden.

Meta beschrijving of Meta Description

Een meta beschrijving of meta description is een korte samenvatting van de inhoud van je pagina en staat onder de meta titel in de zoekresultaten. Het invullen van een relevante en aantrekkelijke meta beschrijving is belangrijk omdat het de zoeker helpt te begrijpen waar de pagina over gaat en de zoeker zo overtuigt om erop te klikken. Ook de zoekmachines begrijpen je pagina nu beter. Een goede meta beschrijving bevat relevante zoekwoorden. Houd voor de meta beschrijving 180 karakters aan.

Canonical URL

Een canonical URL geef aan zoekmachines door wat de voorkeurs-URL is van deze pagina. Deze gebruik je als er meerdere versies van dezelfde pagina beschikbaar zijn. Het is belangrijk om een canonical URL in te stellen omdat je zo dubbele content voorkomt. Bij meerdere versies van dezelfde pagina kent de zoekmachine alle SEO waarde toe aan de canonical URL. Het gebruik van een canonical URL helpt zoekmachines de juiste versie van de pagina te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten. Je hoeft hier dus geen URL in te vullen als er maar één versie van de pagina is.

SEO index

Bij deze setting kun je je pagina op index of no-index plaatsen. Index geeft aan dat zoekmachines de pagina mogen indexeren en opnemen in hun zoekresultaten. No-index geeft aan dat zoekmachines de pagina niet moeten indexeren. Het gebruik van no-index is handig wanneer je wilt voorkomen dat bepaalde 'geheime' pagina's of bedankpagina's worden weergegeven in de zoekresultaten. Op deze manier beheer je dus de zichtbaarheid en relevantie van je website.

Page link following

Hier kun je aan zoekmachines laten weten of linkjes op de pagina wel of niet gevolgd moeten worden. Follow geeft aan dat zoekmachines de linkjes moeten volgen en de gelinkte inhoud moeten indexeren. No-follow geeft aan dat zoekmachines de linkjes niet moeten volgen en de gelinkte inhoud niet moeten indexeren. Het gebruik van no-follow is handig wanneer je wilt voorkomen dat zoekmachines de waarde van jouw pagina doorgeven aan de gelinkte pagina's zoals bij betaalde links of onbetrouwbare bronnen.

Je kunt op een pagina ook aangeven dat de link onder een knop niet gevolgd mag worden. Dat doe je in deze 3 stappen:

Heb je nog vragen over deze SEO settings? Stuur dan een berichtje naar de support.

We kijken graag met je mee!

Was dit een antwoord op uw vraag?