Gemiddeld is slechts 2% van je bezoekers bereid om bij het eerste bezoek aan je website direct over te gaan tot aanschaf! Iemand gemiddeld 7 contactmomenten nodig om over te gaan tot aankoop. Daarom is het belangrijk om gegevens van je bezoekers te verzamelen op je mailinglijst, zodat je deze zelf kunt contacteren door middel van e-mailmarketing.
š” Het voordeel van contacten op een eigen mailingslijst ten opzichte van social media is dat je zelf beschikt over contact de gegevens en grip hebt op het bereik en niet afhankelijk bent van het algoritme van een platform.
Dat is waar opt-ins in beeld komen. Hoe je dit toevoegt aan jouw Phoenix website lees je hier.
ā¹ļø Om gebruik te maken van een opt-in en de gegevens automatisch op een mailinglijst te zetten heb je een e-mailmarketingprovider nodig. Heb je die nog niet gekoppeld? Hier kun je meer lezen over het koppelen van een e-mailmarketing provider: E-mailmarketing koppelingen
1. Wat is een opt-in?
Met opt-in geeft iemand bewust toestemming om specifieke informatie te ontvangen, zoals updates of aanbiedingen, via hun opgegeven e-mailadres. De opt-in wordt vaak gebruikt voor weggevers. Het aanbieden van een weggever (een gratis product) is namelijk een ideale manier om je mailinglijst uit te breiden Ć©n om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf en je producten/ diensten.
š” Door iets (gratis) weg te geven, is de drempel lager voor jouw bezoeker om zijn
naam en e-mailadres achter te laten.
2. Een opt-in pagina maken
Om een opt-in pagina te maken ga je in het dashboard naar > Content > Pagina's en kies je voor + Nieuwe pagina. Vervolgens kun je:
A. Via de categorie Opt-in pagina uit een van de template pagina's kiezen
B. Of starten met een lege pagina als je deze zelf wil opbouwen
De templates hebben een bestaande layout maar hier kun je zelf als nog units verwijderen of aan toe voegen.
3. Een nieuwe opt-in unit toevoegen
Om een opt-in unit toe te voegen klikt de + in de builder. In de categorie Opt-in staan verschillende mogelijkheden waar je uit kunt kiezen.
4. De toolbar openen voor de opt-in instellingen
Als je een opt-in unit in wil stellen heb je hier voor de opt-in toolbar nodig. Hiervoor klikt in de witruimte of op de button van de unit en open het kopje > Opt-in instellingen
5. Selecteer een lijst
Om te beginnen selecteer je de lijst waar je de contactgegevens van je leads op binnen wil krijgen.
Staat de juiste lijst hier niet tussen? Waarschijnlijk moet je jouw e-mailmarketing software opnieuw synchroniseren met Phoenix. Hier lees je hoe je dat doet. Mijn lijst wordt niet getoond.
6. Stel een bedankpagina in en geef tags/ parameters mee
Na het selecteren van de lijst krijg je de overige opt-in instellingen te zien.
A. Naar welke URL moet de bezoeker worden gestuurd na het invullen van het formulier?
Dit is de URL waar leads op komen nadat ze hun gegevens hebben ingevuld, bijvoorbeeld een bedankpagina. Als je geen url invult wordt er op de plek van de opt-in velden een melding getoond det het inzenden is gelukt.
B. Welke tags moeten worden meegestuurd?
Hiermee kun je tags meegeven aan de inzending, deze tags worden aan het contact toegevoegd. Let op: niet elke provider ondersteunt dit! Je kunt deze tags bijvoorbeeld gebruiken om een automatisering te laten starten of om te tracken waar een contact precies vandaan komt. Wil je meerdere tags meegeven dan kun je die toevoegen en scheiden door een komma.
C. Stuur URL parameters mee
Het versturen van URL parameters is een gevorderde functionaliteit. Heb je geen idee wat dit inhoud? Dan kun je dit stukje overslaan, de koppeling van jouw formulier werkt namelijk ook al zonder deze functie.
Werk je wel met UTM-trackers in je URL? Dan kan je middels deze optie de parameters meesturen vanuit het formulier naar je e-mailmarketing software. Zet hiervoor de optie aan (enable) en vul de url in het daar voor bestemde veld in.
Meer informatie over het gebruik van UTM parameters kun je hier lezen:
7. Voeg de AVG en consent instellingen toe
Door het invullen van de contactgegevens gaat de lead ermee akkoord om de informatie te ontvangen die wordt genoemd bij de opt-in, bijvoorbeeld het ontvangen van een
e-book. Wanneer je daarnaast meer informatie wil versturen zoals een nieuwsbrief of de lead opnemen in je e-mailmarketingfunnel heb je hier officieel toestemming voor nodig om de contactgegevens te mogen verwerken (AVG).
Door deze optie te gebruiken wordt er een checkbox toegevoegd onder de opt-in velden
Om deze functie te activeren zet je het schuifje aan voor > Toon gegevensverwerking (AVG) checkbox.
De bijbehorende instellingen worden nu getoond.
A. Op welke lijst moet de bezoeker komen als deze niet akkoord gaat met gegevensverklaring?
Dit is de lijst waarop mensen komen als er geen toestemming wordt gegeven en de checkbox dus niet wordt aangevinkt. Deze contactpersonen moet je na het versturen van de aangevraagde informatie weer verwijderen uit je e-mailmarketing.
āB. Welke tags moeten worden meegestuurd als de bezoeker niet akkoord gaat met de gegevensverklaring?
Hier kun je tags meegeven aan het formulier, deze tags worden aan een contact meegegeven als iemand geen toestemming geeft. Let op: niet elke provider ondersteunt dit!
Hier kun je tags meegeven aan de inzending, deze tags worden aan het contact toegevoegd als deze geen toestemming geeft. Let op: niet elke provider ondersteunt dit! Wil je meerdere tags meegeven dan kun je die toevoegen en scheiden door een komma.
ā
C. Welke tekst moet er bij de checkbox komen?
Dit is de tekst die wordt weergeven naast de checkbox. Denk bijvoorbeeld aan: Nog meer interessante informatie ontvangen omtrent [onderwerp] ? Klik dan hier om je in te schrijven!
ā
D. Naar welke URL moet de bezoeker worden gestuurd als deze niet akkoord gaat met de gegevensverwerking?
Dit is de URL waar leads op komen nadat ze hun gegevens hebben ingevuld wanneer er geen toestemming wordt gegeven, bijvoorbeeld een bedankpagina. Hiermee kun je de leads een andere bedankpagina tonen dan wanneer er wel toestemming wordt gegeven.
Als je geen url invult wordt er op de plek van de opt-in velden een melding getoond det het inzenden is gelukt.
8. Analytics label, button tekst en privacy vermelding
Onderaan de toolbar kun je de laatste gegevens invullen.
A. Analytics label
Heb je in Phoenix Analytics een label aangemaakt? Bijvoorbeeld zodat je alle pagina's die horen bij je opt-in als "groep" ziet, dan kun je hier het label selecteren.
B. Button tekst
Dit is de CTA tekst die in de button moet komen te staan, bijvoorbeeld Download now Houd dit kort en bondig!
C. Privacy tekst
Als je hier tekst ingeeft wordt er automatisch een slotje met deze tekst onder de button van je opt-in getoond. Deze tekst dient normaliter om de bezoeker te verzekeren en gerust te stellen dat de gegevens veilig zijn.
D. Op welke url kan de bezoeker je privacybeleid vinden
Hier vul je de URL naar jouw privacy-verklaring in. De privacy text wordt dan een klikbare link naar deze pagina.
9. Uitlijning en layout
Als laatste kun je de uitlijning van de velden aanpassen en instellen of je de opt-in velden direct wil tonen of als pop-up.
Door de pop-up optie aan te zetten krijg je de bijbehorende instellingen te zien.
Hier geef je de pop-up een titel, een subtekst en is er ruimte voor een afbeelding.
Dit ziet er live op de pagina dan zo uit:
Je kunt nu starten met het verzamelen van leads en aan de slag met je e-mailmarketing!