Alle collecties
Plug&Pay
Plug&Pay: Bestellingen
Handmatig een bestelling aanmaken
Handmatig een bestelling aanmaken

Hoe maak je handmatig een bestelling aan voor een klant?

Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Mocht je uitleg willen over het handmatig aanmaken van een bestelling, dan zit je bij deze handleiding aan het goede adres! šŸ˜ƒ

Het kan voorkomen dat een bestelling bijvoorbeeld niet goed is binnengekomen in je Plug&Pay, of je wilt voor iemand een bestelling aanmaken zonder diegene te verwijzen naar je checkoutpagina.

Geen man overboord! Je kunt de bestelling heel eenvoudig handmatig aanmaken in je Plug&Pay :-)

ā— Let op: Voor het handmatig aanmaken van een bestelling is de koppeling met Mollie vereist. Heb je Mollie nog niet gekoppeld aan Plug&Pay? Bekijk dan eerst deze handleiding: Starten met Plug&Pay

Zo maak je handmatig een bestelling aan:

Als je vanuit je Plug&Pay account klikt op Sales > Bestellingen, klik dan op de button Bestelling aanmaken+.

Je ziet dat je op een pagina komt waar je alle informatie rondom de gegevens van de klant en de bestelling kan invullen.

Vul alle gegevens over de klant zo volledig mogelijk in bij 'Gegevens'.


Bij 'Inhoud bestelling' vul je in om welk product het gaat en het aantal producten. Ook kan je hier de verzendkosten instellen. De verzendkosten stel je in op de bestelling, dus niet per product.

Met de nieuwe functie 'Aanpasbare orderregel' kan je nu ook handmatige bestellingen aanmaken met een custom field. Dit betekent dat je verder ook geen producten hoeft te selecteren die je voorheen hebt aangemaakt. Heel handig als je bijvoorbeeld snel een op maat gemaakte factuur moet aanmaken of je product een andere omschrijving wilt geven!

Onder het kopje 'E-mails & verwerking' kan je aangeven of het een testbestelling is of niet. Dit is niet nodig als je in de testmodus zit - dan zijn alle bestellingen testbestellingen.

Wanneer je automatisch een orderbevestiging met PDF factuur mailen aanzet, wordt er een standaard orderbevestigingsmail met factuur naar de klant verstuurd. Als je dit niet aanvinkt kun je de factuur zelf handmatig sturen naar de klant.

Het schuifje 'Webhooks aanroepen' kun je aan- en uitzetten. Als je wil dat er een webhook wordt aangeroepen bij deze bestelling zet je het schuifje aan en geef je aan of er een specifieke of generieke webhook moet worden aangeroepen.

Het schuifje 'Regels met het event "Bestelling betaald" direct uitvoeren' zet je aan indien je de ingestelde regels die je bij event "Bestelling betaald" hebt staan voor de Huddle verbinding en/of de ActiveCampaign koppeling wil laten uitvoeren.

Bij 'Betaalgegevens' stel je in hoe er betaald moet worden.

Indien je iemand wil machtigen voor de betaling van het abonnement kun je dit aangeven onder 'Betaalgegevens' via Machtiging. Vul wel de correcte naam en IBAN nummer van deze persoon in!

Als je de factuur + betaallink handmatig naar de klant de klant wil sturen (dus bij e-mails & verwerking - Automatisch een orderbevestiging met PDF factuur mailen, hebt uitgezet) dan kan je de betaallink en factuur later in de bestelling vinden die je hebt aangemaakt (in het overzicht via Sales > Bestellingen)

Vergeet tot slot niet op opslaan te klikken! Je zult zien dat je laatst aangemaakte bestelling bovenaan staat bij het totale overzicht van je bestellingen :-)

Was dit een antwoord op uw vraag?