Gemiddeld is slechts 2% van je bezoekers bereid om bij het eerste bezoek aan je website direct over te gaan tot aanschaf. Daarom is het belangrijk om gegevens van je bezoekers te verzamelen, zodat je een band met hen kunt opbouwen, waardoor ze een betalende klant kunnen worden.

Hier kun je e-mailmarketing voor gebruiken! Binnen Phoenix kun je met opt-in units e-mailadressen van jouw bezoekers verzamelen.

  1. Koppelen e-mailprovider

  2. Opt-in unit toevoegen

  3. Opt-in lijst en verwijzing

  4. Opties voor AVG

  5. Opties voor Privacy

  6. Opt-in weergeven in pop-ip

Het koppelen van jouw e-mailprovider

De eerste stap is het koppelen van jouw e-mailprovider. Dit doe je door in je Phoenix dashboard te gaan naar Marketing > Email Marketing. Je kunt klikken op New connection en een nieuw account verbinden.

Je kunt kiezen tussen Mailchimp, Enormail, ActiveCampaign en Mailblue. Andere e-mailproviders kun je niet direct koppelen in Phoenix.

Een opt-in unit invoegen

Nadat je je e-mailprovider hebt gekoppeld en hebt gesynchroniseerd (bekijk deze handleiding voor het synchroniseren), kun je een opt-in unit toevoegen.

Dit doe je door een pagina te openen in de builder en een nieuwe unit toe te voegen. Kies een unit uit de categorie Opt-in.

Als je op de button klikt, zie je de opties voor de opt-in unit verschijnen:

Hieronder bespreken we alle opties:

Opt-in lijst en verwijzing

Lijst: In het eerste veldje van de opt-in instellingen selecteer je de lijst die je hebt gemaakt binnen je autoresponder. Let op: Zolang de koppeling niet goed gelukt is met je autoresponder lukt het niet om een lijst te selecteren.

Redirect after subscription: de URL waar mensen op komen nadat ze hun gegevens hebben ingevuld. Je kunt hier een aparte bedankpagina voor maken.

Form tags: Hier kun je tags meegeven aan het formulier, deze tags worden aan een contact meegegeven als iemand de opt-in invult. Niet elke provider ondersteunt dit! Je kunt deze tags gebruiken om een automation te starten of om te tracken waar een contact precies vandaan komt. Meerdere tags kan je toevoegen door een komma te plaatsen tussen de tags.

Paramaters: Dit zijn de parameters die aan de URL mee kunnen worden gegeven. Meerdere parameters toevoegen kan door een komma tussen de parameters.

Opties voor AVG checkbox

Standaard staat de optie 'Toon gegevensverwerking (AVG) checkbox' uit.

Je kunt van deze checkbox gebruik maken als je niet alleen een gratis product aanbiedt (bijvoorbeeld een ebook), maar mensen ook tegelijkertijd op een mailinglist wil laten inschrijven. Als je de optie aanzet, verschijnen deze opties:

Lijst: Dit is de lijst waarop mensen komen als er geen toestemming wordt gegeven. Voor het versturen van een ebook is het namelijk van belang dat men wel eerst op een lijst staat. Maar om in overeenstemming te zijn met de GDPR (AVG) moet een bezoeker hierna wel verwijderd worden van deze lijst.

Tags: Hier kun je tags meegeven aan het formulier, deze tags worden aan een contact meegegeven als iemand geen toestemming geeft. Let op: niet elke provider ondersteunt dit!

Checkbox text: Dit is de tekst die wordt weergeven naast de checkbox. Denk bijvoorbeeld aan: Nog meer interessante informatie ontvangen omtrent X? Klik dan hier om je in te schrijven!

No consent redirect URL: Naar deze pagina worden mensen toegestuurd als ze geen toestemming hebben gegeven.

Opties voor Privacy instellingen

Button tekst: Hier geef je de button tekst aan die wordt weergeven bij de opt-in unit.

Privacy tekst: Een kleine tekst onder het formulier, die normaliter gebruikt wordt om de bezoeker te verzekeren dat zijn/haar gegevens veilig zijn.

Privacy redirect URL: Hier kun je de URL naar jouw privacyverklaring neerzetten. De privacy text krijgt dan een link naar deze pagina.

Uitlijning: In deze optie kan je de uitlijning van de invulvelden van je opt-in formulier aangeven.

Opt-in formulier weergeven in pop-up

Als je de knop bij 'Weergeef opt-in formulier in pop-up' hebt aangeklikt, verschijnen er extra opties om de pop-up in te stellen. Met deze optie kan je de opt-in in een pop-up laten verschijnen inplaats van direct op de pagina. Standaard staat deze optie uit.

Je kunt hier aangeven welke titel en tekst er wordt weergegeven in de pop-up en welke afbeelding hier eventueel bij getoond wordt.

Na de opt-in

Heb je een opt-in unit staan? 

Hier zijn nog een paar dingen waar je rekening mee kunt houden bij het verspreiden van een gratis product:

  • Maak een aparte bedankpagina voor de opt-in. Verspreid je een digitaal product? Dan kun je deze ook beschikbaar maken op deze bedankpagina. Doe dit door te linken naar het bestand.

  • Het digitale product kun je ook in een e-mail versturen via je e-mailprovider. Voor hoe je het beste deze autoresponder kunt instellen, kun je het beste terecht bij deze e-mailprovider!

Heb je het antwoord gevonden?