Op zoek naar een slimme manier om in contact te komen met je clientèle?
Dan zit je hier goed. Met onze handige form builder kan je contactformulieren, intakeformulieren en zelfs offerteformulieren maken. 🤹
Ik neem je mee hoe je van A tot Z zelf een formulier opzet. De volgende stappen zullen we doorlopen in deze handleiding:
Een nieuw formulier aanmaken
Oké, let's go! 🏎️ Om een nieuw formulier aan te maken ga je naar Tools > Form. Je ziet dan onderstaand scherm:
Een template kiezen
Vervolgens kan je in de nieuwe Form Builder een template kiezen. Je kan 'start from scratch' kiezen als je helemaal blanco wilt beginnen, of je kiest een template voor het formulier wat bij je wensen past.
Functionaliteiten van de formulieren:
Als je een template hebt gekozen, geef je het formulier een naam en kan je beginnen met bouwen. Een formulier bouwen doe je in 3 stappen:
Het formulier ontwerpen in de builder
De formulier instellingen instellen
De notificaties instellen
Deze drie functies staan in de linkerzijde van je Form Builder:
Het makkelijkste is om ze 1 voor 1 langs te gaan :)
1. Een formulier ontwerpen
De builder werkt vrij intuïtief. Aan de linkerkant kan je velden toevoegen en aanpassen. Aan de rechterkant zie je een live preview van hoe jouw formulier er uit gaat zien :)
Door in een tekstveld op het groene plusje te klikken, kan je kan je een veld opsplitsen in meerdere velden. Bijvoorbeeld als je het veld naam wilt opsplitsen in een voornaam en achternaam.
2. Formulier instellingen
Door naar het tabje Settings te gaan, kan je de instellingen van het formulier wijzigen. Hier kan je de titel van het formulier instellen, de tekst op de verzendknop wijzigen, instellen, een re-direct instellen zodra iemand het formulier invult en een thank you-tekst instellen!
3. Notificaties instellen
In de notificatie-instellingen kan je aangeven naar welk e-mailadres notificaties verstuurd mogen worden.
Daarnaast (en dit is echt heel tof!!!) kan je ook instellen dat je een SMS-notificatie krijgt zodra iemand je formulier invult 📱
Ook kun je instellen dat diegene die het invult een e-mail ontvangt met een bevestiging dat het ingevulde formulier goed is aangekomen bij de ontvanger. Je kunt zelf de boodschap van deze e-mail nog aanpassen.
Een formulier plaatsen op je site 📃
Net als bij de oude Form Builder, werkt de nieuwe Form Builder met zogenaamde shortcodes. Deze shortcode kan je terugvinden in de instellingen van je formulier, maar kun je ook middels deze knop gemakkelijk kopiëren:
Een voorbeeld van een shortcode ziet er zo uit: [[form id='1']]
Gebruik voor het toevoegen van een formulier aan je site bovenstaande code (inclusief [ en ] ). Pas alleen het ID aan naar het juiste ID van je contactformulier.
De code plak je gewoon als platte tekst in bijvoorbeeld een content unit (de meeste units zijn hiervoor geschikt). Zie onderstaand voorbeeld waar ik een Content Unit heb gebruikt.
Let op: In de editor mode blijft deze zichtbaar als platte tekst. Op het moment dat je deze live bekijkt, dus niet in de preview modus, zal het formulier zichtbaar zijn.
Een formulier kopiëren
Heb jij een mooi formulier gemaakt en wil je deze nogmaals gebruiken maar enkele aanpassingen hierin maken? Door op dit icon te klikken kun jij je formulier dupliceren.
Inzendingen inzien en exporteren 📫
Inzendingen kan je zien door naar Marketing > Form Builder te gaan en op dit icoontje te klikken in je formulier:
Indien je erop klikt kun je inzien wanneer een formulier is ingezonden en door wie. Als je op een inzending klikt kun je het ingezonden formulier inzien.
Je kunt er ook voor kiezen om een export te maken van de inzendingen. Als je op de button export klikt, komt er een pop-up waar je kunt invullen welke datums je wil exporteren.
Heb je nog vragen? :)
Zo! Ik brei er een eind aan 😉 Mocht je zo ver in deze handleiding zijn gekomen dan vind ik het knap, want je hebt zojuist een hoop stof tot je genomen.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, kan je altijd een vraag sturen naar de support (Chatballonnetje rechtsonder 🎈)
Ciao!