Wat te doen als iemand opzegt? In deze handleiding lees je precies welke stappen je moet zetten om een abonnement correct op te zeggen.
Kan een klant het abonnement zelf opzeggen?
Een klant kan zijn of haar abonnement alleen zelf opzeggen indien je het Klantenportaal hebt geactiveerd. Het beheren van abonnementen door jouw klanten is alleen mogelijk in het Ultimate abonnement, of wanneer je gebruik maakt van de Huddle plugin.
Opzeggen via Huddle
Verkoop je een abonnement met toegang via Huddle? Dan kun je Plug&Pay en Huddle aan elkaar koppelen, zodat jouw leden Huddle hun abonnement kunnen bekijken en eventueel kunnen opzeggen. Over die koppeling kun je hier meer lezen.
Wat moet ik doen als een klant wilt opzeggen?
Om een opzegging zelf te verwerken, ga je als eerste naar Sales > Abonnementen. Zoek het abonnement erbij van de klant en selecteer deze.
Je ziet nu een scherm met alle instellingen van het abonnement. Om de status van een abonnement te wijzigen navigeer je naar 'Acties' 👇
Je ziet drie statussen staan:
Actief: Het abonnement is actief. Je ziet ook de eerstvolgende incassodatum. Dit is de datum wanneer de incasso zal worden uitgevoerd. Je kunt de datum aanpassen, zodat de incasso op een andere dag valt.
Geannuleerd: Hier kan je een einddatum selecteren waarop het abonnement moet aflopen. Je kunt ook instellen dat er geen incasso's meer uitgevoerd moeten worden tot die specifieke datum.
Geëindigd: Hier kun je een abonnement per direct stopzetten en een reden voor opzegging opgeven.
Koppeling met Huddle
Werk je met Huddle? Je kan in Plug&Pay gemakkelijk automatiseren dat het account van de klant na opzegging geen toegang meer heeft tot je producten in Huddle. Over die koppeling kun je hier meer lezen.