Naar de hoofdinhoud
Analytics instellingen beheren

Beheren van de Analytics instellingen in Plug&Pay

Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan 4 maanden geleden bijgewerkt

Als je naar Instellingen > Analytics gaat kun je daar zowel algemene analytics instelling aanpassen als een koppeling maken met Google Analytics of Google Tag Manager.

Algemeen

Met de algemene instellingen kan je kiezen welke gegevens je meestuurt naar de bedankpagina's. Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld een koppeling wil gaan maken met een ander systeem. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling tussen Plug&Pay en Google Analytics om de verkopen te meten.

  1. Orderwaarde incl. btw
    Als je deze optie aanvinkt, worden de bestellingen inclusief btw gemeten. Als je deze optie uitzet, worden alle orders exclusief btw gemeten. De meeste ondernemers zullen hun orders exclusief btw willen meten, omdat dat hun daadwerkelijke omzet is. Het kan alleen zijn dat jij inclusief btw rekent en dit ook graag in jouw Google Tag Manager of Facebook wil terugzien. Zet in dat geval deze optie aan.

  2. Orderwaarde meesturen naar bedankpagina
    Als je deze optie aanvinkt, wordt de orderwaarde doorgestuurd naar de bedankpagina. Dit betekent dat je bijvoorbeeld in Google Tag Manager, Facebook of een eigen koppeling kunt meten wat de orderwaarde is per sale. De orderwaarde is relevant, omdat deze per sale kan verschillen. Iemand kan bijvoorbeeld wel of niet een kassakoopje hebben gekocht, waarmee de orderwaarde verschilt.

  3. Naam en e-mailadres meesturen naar de bedankpagina
    Als je deze optie aanzet, wordt ook de naam en het e-mailadres meegestuurd naar de bedankpagina. Deze optie kan je gebruiken wanneer jij de naam van een klant op een zelfgemaakte bedankpagina wil tonen. Als je de bedankpagina van Plug&Pay gebruikt, is dat niet nodig.

  4. Gegevens versleuteld meesturen naar bedankpagina
    Als je de naam en het e-mailadres meestuurt naar de bedankpagina en gebruik maakt van Facebook Ads, is het essentieel dat je deze optie aanvinkt. Hiermee wordt de data versleuteld meegestuurd. Als je dit niet aanvinkt, zal Facebook zien dat er data wordt meegestuurd. In Facebook kun je dan een melding krijgen dat er verboden data wordt doorgestuurd. Zorg dat deze optie aanstaat om meldingen vanuit Facebook te voorkomen.

  5. Specifieke orderbevestiging-URL per checkout gebruiken
    Als een klant een product koopt, komt deze op een orderbevestiging-URL terecht. Hiervan zul je pageviews zien, bijvoorbeeld in Facebook. Als je deze optie uitzet, wordt dezelfde URL gebruikt voor al jouw checkouts. Op basis van de URL kun je dus niet zien via welke checkout een klant een product heeft gekocht. In Facebook is het daarmee lastig tracken welk product er is gekocht. Als je deze optie aanzet, bevat de URL van de orderbevestiging ook de slug van de checkout. Hiermee kun je in Facebook zien dat het een aankoop is via een specifieke checkout.


Google

Voor een koppeling met je Google Tag Manager account heb je de GTM code nodig.

Om een koppeling te maken met je Google Analytics account maak je gebruik van de UA of je G-code (afhankelijk van de versie die je hebt voor Google Analytics).

Let op: Indien je de conversie wil meten dien je de Versie op Geavanceerd te zetten

Was dit een antwoord op uw vraag?