De bestelling van jouw klant
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Gefeliciteerd! Je hebt een product verkocht 🎉 In deze handleiding zal ik uitleggen waar je de bestelling kan vinden, wat handig is om te weten en wat je kunt doen bij een bestelling.

1. Waar kan je de bestelling vinden?

Je kan een specifieke bestelling vinden door op een factuurnummer in het bestelling overzicht te klikken:


Als je de bestelling hebt gevonden, dan kom je in onderstaand scherm terecht. Hier vind je alle informatie over de geplaatste bestelling.

2. Hoe wijzig je de adresgegevens?

De gegevens die je op de factuur ziet staan, zijn de gegevens die door jouw klant ingevuld zijn op jouw checkoutpagina. Heeft een klant een (typ)foutje gemaakt? Dan kan je achteraf nog aanpassingen doen in de adresgegevens via 'Meer' > 'Adres bewerken'.

3. De factuur openen en mailen

De wijzigingen worden doorgevoerd op de factuur van jouw klant. De factuur kan je zowel downloaden als opnieuw mailen naar jouw klant. In onderstaand voorbeeld laat ik je zien hoe je de factuur naar de klant mailt. Wil je hem alleen inzien? Dan klik je niet op Mailen, maar op Downloaden :-)

4. De betaalstatus van de bestelling

Een bestelling kan één van de volgende statussen hebben:

  • Betaald: de bestelling is geplaatst en jouw klant heeft betaald;

  • In afwachting: de incasso is door Mollie gestart en in behandeling, maar nog niet uitgevoerd. Vragen hierover? Neem dan contact op met de helpdesk van Mollie.

  • Onbetaald: de bestelling is geplaatst, maar de bestelling is nog niet betaald.

  • Gestorneerd: jouw klant heeft de incasso teruggeboekt - dit is een handmatige actie in de online bankomgeving van jouw klant.
    Meer weten over onbetaalde bestellingen of mislukte incasso's? Dan kan je hier verder lezen.

  • Gecrediteerd: de bestelling van jouw klant is geannuleerd;

  • Creditfactuur: de factuur waarmee je het factuurbedrag kwijtscheldt;

    Meer weten over het crediteren van een bestelling? Dan kan je hier verder lezen.

5. Geschiedenis van de bestelling

Het mooiste zou natuurlijk zijn als een bestelling direct wordt betaald. Helaas is dit niet altijd het geval. Gelukkig kan je in de geschiedenis van de bestelling stap voor stap zien, wat er is gebeurd 😀

Hieronder zie je een mooi voorbeeld wat er met een bestelling kan gebeuren:

Zoals je ziet is de incasso mislukt. Er wordt vanuit Plug&Pay automatisch één betaalherinnering verstuurd (betaalverzoek verzonden). In deze mail zit ook een betaallink. Als jouw klant via deze link betaalt, wordt de transactie direct aan de bestelling gekoppeld en verandert de betaalstatus naar 'Betaald'. De betaallink zal niet verlopen, dus de klant kan op ieder moment de betaling voldoen met dezelfde link :-)

Als de klant wederom niet betaalt, dan kan je zelf nog één keer op 'Herinnering' klikken -dezelfde e-mail wordt dan verstuurd. Je kan ook op 'Herinnering' klikken als je ziet dat de order is aangemaakt, maar de incasso niet is uitgevoerd, óf als je de volgende melding krijgt: "Geen geldig mandaat gevonden door Mollie customer ID:". Dit betekent dat er niet geïncasseerd kan worden, omdat er geen toestemming voor is gegeven. Om dit op te lossen, kan je dus op 'Herinnering' klikken.

6. Crediteren

Het kan voorkomen dat een klant een bestelling wil annuleren. Als je een bestelling in Plug&Pay wil annuleren dan moet je de factuur crediteren. Hierover kan je alles lezen in deze handleiding.

7. Order details

  • Order ID: het nummer van de betreffende bestelling

  • Abonnement: (herhaal)bestelling van jouw klant zijn/haar abonnement

  • Besteld via: checkout waar jouw klant heeft afgerekend

  • Betaald via: de gebruikte betaalmethode van jouw klant

  • PSP status: status van de betaling

  • Klant geworden via: de affiliate die jouw klant heeft aangebracht

8. Webhooks

Een webhook wordt getriggerd op basis van een succesvolle bestelling. Hiervoor moet wel een webhook zijn ingesteld - hoe je dat doet lees je hier.

Krijg je een foutmelding bij de webhook? Dan lijkt de webhook niet goed te zijn ingesteld. Controleer daarom altijd even de opbouw van jouw ingestelde webhook of neem contact op met het supportteam.

9. Affiliate-commissies: toevoegen en verwijderen

Werk je met ons affiliatesysteem en is de commissie van jouw affiliate niet gekoppeld of moet deze worden verwijderd? Dat kan in de geplaatste bestelling.

Je kan een affiliate toevoegen door op 'Aanmaken +' te klikken. De affiliate moet zich wel hebben aangemeld voor jouw affiliateprogramma om toegevoegd te kunnen worden in de bestelling.

Wil je de commissie verwijderen? Dan kan je met jouw muis hoveren langs het bedrag van de commissie. Je ziet dan een kruisje verschijnen. Als je hierop klikt, verwijder je de commissie voor deze betreffende bestelling. Is het een wederkerende commissie? Dan kan je bij de melding aangeven dat alle toekomstige commissies ook verwijderd moeten worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?