Het is mogelijk om twee checkoutpagina's naast elkaar te testen om zo te bepalen welke checkoutpagina het meest converteert.

Voordat je een A/B-test aanmaakt

Voordat je de A/B-test aanmaakt, is het handig om na te denken over welke conditie je precies wil testen. Het is mogelijk om twee compleet verschillende checkoutpagina's te maken om zo te kijken welke checkoutpagina beter converteert. Maar als je preciezer wil testen, kun je beter twee dezelfde checkoutpagina's maken en vervolgens maar één onderdeel verschillend maken. Zo kun je heel precies testen. Verander bijvoorbeeld alleen de USP's of de kleur - zo weet je zeker dat het verschil in conversie door dat onderdeel komt.

Een A/B-test aanmaken

Een A/B-test begint natuurlijk met twee checkoutpagina's die je wil testen. Zorg dat je twee checkoutpagina's hebt aangemaakt! Geef deze checkoutpagina's een herkenbare naam, zodat je achteraf gemakkelijk kunt zien wat het verschil is tussen deze checkoutpagina's.

Ga vervolgens in het menu naar A/B-tests en klik op A/B-test aanmaken. Je krijgt nu een scherm waar je verschillende opties kunt invullen.

Bij het label geef je de A/B-test een naam. Kies hiervoor een duidelijke herkenbare naam, zodat jij achteraf nog precies weet wat jij getest hebt in deze A/B-test.

Bij oorspronkelijk en variatie kies jij de checkoutpagina's die je wil testen.

Als je wil dat de test een maximaal aantal keer loopt, kun je dit getal invullen bij Max. tests. Als je wil dat de test doorloopt totdat jij de test beëindigt, kun je dit leeg laten.

Vul alles in en klik op Opslaan.

Nadat je de gegevens hebt opgeslagen zie je het veld URL verschijnen. Dit is de URL die jij op jouw website kunt gebruiken. Via deze URL wordt de ene helft naar de oorspronkelijke checkout gestuurd, de andere helft naar de variatie.

Vergeet niet om op Test starten te klikken. Let op: wanneer je de test start, kun je de test daarna niet meer wijzigen. Er verschijnt een pop-up om je hieraan te herinneren. Klik op OK en de A/B-test is actief! 

Je kunt dit controleren door te kijken of er in het scherm met alle A-B/testen een vinkje staat bij Actief.

De resultaten van de test

Nadat de A/B-test gestart is, kun je de resultaten ervan bekijken. Je kunt precies zien hoeveel views en bestellingen elke checkout heeft! Als je geen maximaal aantal tests hebt ingevuld, kun je hier ook de test beëindigen.

Dan is het nu tijd om de resultaten uit de test te analyseren!

Heb je het antwoord gevonden?